Kanta-Häme

Kolmenkympin taajamanopeus ei yksin riittäisi

Liikennesuunnittelija Minna Aakkula pitää Pyöräliiton hiljattain tekemää ehdotusta taajamarajoituksen laskemisesta 30 kilometrin tuntivauhtiin hyvänä. Aakkulan mukaan pientä viilattavaa vielä kuitenkin löytyy.

– Itse laskisin rajoitusta 50:stä 40 kilometriin tunnissa. 30 km/t -rajoitus saattaisi lisätä nopeusrikkomuksia, koska ihmiset eivät malttaisi noudattaa niin matalaa rajoitusta. Eroa kolmen- ja neljänkympin välillä ei ole muutenkaan paljon, Aakkula arvioi.

Autojen ja polkupyörien nopeuserojen tasaantuessa pyöräilijöiden olisi helpompaa liikkua ajoradalla. Pyöräliiton ehdotuksen tarkoitus on parantaa etenkin lasten ja vanhusten turvallisuutta sekä vähentää melua ja päästöjä.

Nykyisin yleinen nopeusrajoitus taajamassa on 50 km/t, ellei toisin osoiteta. Jos yleinen taajamarajoitus olisi nykyistä pienempi, neljän- ja kolmenkympin aluerajoitusmerkkejä voitaisiin poistaa Hämeenlinnasta iso liuta.

Aakkula luottaa siihen, etteivät alemmat nopeudet ruuhkauttaisi Hämeenlinnaa. Pyöräliitonkin mukaan rauhallisempi ajaminen sujuvoittaisi kaupunkien liikennettä.

– Vilkkaammat pääväylät voisi jatkossa yhä merkitä suuremmilla nopeuksilla.

Tawast Cycling Clubin myynti- ja markkinointipäällikkö Miia-Maria Salmi ei usko, että nopeusrajoituksien hidastaminen taajama-alueilla toisi ratkaisua pyöräilijöiden ahdinkoon. Hänen mielestään ongelmia ilmenee enemmänkin maanteillä.

Salmen kokemuksien mukaan jotkut autoilijat painavat seitsemänkympin alueella jopa yhdeksääkymppiä. Hitaammin ajava pyöräilijä ei välttämättä kuule takana olevaa autoa ajoviiman takia.

Havainnoinnista huolimatta pyöräilijä ei aina ehdi väistää ajoissa. Jotkut autoilijat ajavat tahallaan liian läheltä tai tööttäilevät. Kerran auton sivupeili jopa osui Salmen hihaan tämän pyöräillessä.

– Kyllähän sitä toivoisi, ettei tarvitsisi aina olla sydän kurkussa ja pelätä, että pääsenkö tältä lenkiltä ehjänä kotiin, Salmi nauraa.

Salmelle riittäisi, että autoilijat pysyisivät tämänhetkisissä nopeusrajoituksissa ja hellittäisivät kaasujalkaa aina pyöräilijän kohdalla. Kolmenkympin taajamarajoituksella hän ei näe suurta merkitystä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on ajanut kypäräsuosituksen poistamista laista. Ministeriö uskoo, että kypärän käyttöön painostaminen vähentää pyöräilijöiden määrää.

Maanteitä pyöräilevä Miia-Maria Salmi ei jättäisi kypärää kotiin. Hänen mielestään vähäiseen kaupunkipyöräilyyn löytyy toinen syy.

– Hämeenlinnassa on muuten hyvä pyöräillä, mutta keskusta on sumppu. Sen joutuu aina kiertämään.

Salmen mukaan pyöräilijällä ei ole kunnon paikkaa Hämeenlinnan keskustan teillä. Lisäksi porrastukset, tasanteet ja mukulakivet vähentävät ajomukavuutta.

Parolantiellä on tällä hetkellä käynnissä betonilaattojen vaihtaminen asfalttiin. Laattojen välissä oli jopa 10 cm rakoja, jotka vaikeuttivat pyöräilyä. Asfaltointi valmistuu touko-kesäkuussa.

Pyöräilijöiden kannalta hankalia reunakiviä aiotaan poistaa kesäkuun puolella, kertoo liikennesuunnittelija Jussi Yli-Seppälä. Lisäksi uusia pyörätelineitä tulee loppukesästä ainakin Reskalle, linja-autoasemalle ja torille.

Pyöräilybaanat eivät ainakaan vielä lähitulevaisuudessa ole ilmestymässä Hämeenlinnan katukuvaan.

– Asenne on myönteinen, mutta tällä hetkellä on vielä paljon muita pakollisia korjaustöitä edessä, ettei vielä ehditä, Yli-Seppälä toteaa. HÄSA