Kanta-Häme

Kolmioraiteen suunnittelu käynnistyy Riihimäellä

Tavarajunaliikenne ei enää muutaman vuoden kuluttua ruuhkauta Riihimäen aseman ratapihaa. Tampereen ja Lahden väliä kulkevat tavarajunat pääsevät ohittamaan ratapihan kolmioraidetta pitkin.

Kolmioraiteen valmistuttua vetureita ei enää tarvitse käydä kääntämässä tavaraliikenteen ratapihalla, jonne veturien on nykyään kuljettava henkilöliikenteen ratapihan läpi.

– Työ on edennyt ratasuunnitteluvaiheeseen. Sitä seuraa rakentamissuunnittelu ennen kuin päästään varsinaiseen rakentamiseen, kertoo ylitarkastaja Anna Miettinen Liikennevirastosta.

Kolmioraide on hallituksen vuosien 2012– 2015 aloitettavien liikennehankkeiden listalla. Aloitusvuodeksi arvioidaan 2015 ja raide valmistuisi vuonna 2016.

Melu pysyy kurissa

Ylitarkastaja Anna Miettinen sanoo, ettei kolmioraiteen tavaraliikenne juurikaan lisää melua tai tärinää lähiasutuksessa.

Eniten meluhaittaa on vanhan lasitehtaan alueelle kaavoitetuissa Ahlströmin kerrostaloissa, joista ei ole vielä rakennettu ensimmäistäkään.

Ahlströmin asuinalueen ja kolmioraiteen väliin rakennetaan melusuojaus, jollainen on jo valmiina Lahden-radan varressa.

– Rakentamisen aikana alueella on sekä melua että tunnelityön aiheuttamaa tärinää. Lisäksi työmaa lisää raskaan liikenteen määrää. Töiden arvioidaan kestävän pari vuotta, Anna Miettinen kertoo.

Riihimäkeläisille esitellään nyt minne uutta raidetta suunnitellaan ja sen tarkempaa linjausta. Huhtimon kupeeseen rakennetaan raiteelle sadan metrin pituinen tunneli, jolla vähennetään asuntoalueen meluhaittaa.

Ratasuunnitelman esittelyvaiheessa kuntalaiset voivat esittää omia näkemyksiään, joita otetaan suunnittelussa huomioon. Valmis ratasuunnitelma asetetaan nähtäville muistutuksia varten ensi vuoden alkupuolella.

Rakentamissuunnittelun aikana asukkaat voivat edelleen vaikuttaa suunnitteluun.

Ratasuunnitelmaa esitellään Riihimäellä torstaina 21. marraskuuta Hämeen ammattikorkeakoulun tiloissa iltakuudelta. (HäSa)