Kanta-Häme

Koneyrittäjä viihtyy myös luistimilla

Tuuloksessa asuva Lippo Liukkonen arvelee viettäneensä suuren osan elämästään tien päällä. Huomenna 70 vuotta täyttävä yrittäjä aloitti kuorma-autokuskin työt heti armeijasta päästyään, ja vähitellen kuvaan tulivat myös maansiirtokoneet.

– Kuljetin Vapon turverekkoja, ja siinä hommassa kävi ilmi, että kuormaajista oli pulaa. Vuonna 1983 hankin ensimmäisen kaivinkoneen, ja sillä lastattiin turvetta autoihin, Liukkonen muistelee.

Hän asuu lähellä synnyinkotiaan Tuuloksen Juttilassa talossa, joka valmistui 1970-luvun puolivälissä samoihin aikoihin, kun hän ja Marja-vaimo menivät naimisiin. Tutut maisemat eivät ole ehtineen kyllästyttää, sillä työ on vienyt Liukkosta ympäri Etelä-Suomea.

Hän oli ensin pitkään Vapolla ja sen jälkeen toinen pitkä työrupeama oli Ilmailulaitoksen leivissä. Liukkonen oli koneineen ja miehineen mukana rakentamassa Helsinki-Vantaan lentokentän kolmatta kiitorataa, joka valmistui vuonna 2003.

– Lähinnä kotia sijaitseva työmaa on ollut kauppakeskus Tuulosen eritasoliittymä. Sen rakentaminen kesti pari-kolme vuotta, Liukkonen muistelee.

Liukkonen on pikkuhiljaa vähentänyt omia ajojaan ja luopunut myös muutamasta koneesta. Ulkopuolisia työntekijöitä yrityksessä ei enää ole. Liukkosella on kuitenkin yhä kaivinkone ja lavettiauto, jolla on paljon ajoja.

– Kuljetan monen Hämeenlinnan seudun urakoitsijan työkoneita paikasta toiseen. Esimerkiksi Mäki-Uuron maanrakennuskoneita olen kuljettanut pitkään, ja tutut yrittäjät osaavat kysyä minua siirtokeikoille.

Kaivinkoneurakoita Liukkonen tekee Lemminkäisen aliurakoitsijana, ja ainakin keväällä niitä töitä on taas tiedossa. Liukkonen kertoo, että kaivinkoneen kanssa hänellä on ollut paljon töitä Lahdessa, esimerkiksi Kymijärven kakkosvoimalassa, jonka Lemminkäinen urakoi.

Liukkonen kertoo päätyneensä rekan rattiin alunperin sattumalta. Hän kouluttautui maansiirtokoneen kuljettajaksi jo 1960-luvun alussa ja kävi sen jälkeen merimiesammattikoulun.

– Suunnittelin lähteväni merille konemieheksi, mutta armeijan jälkeen niitä töitä ei ollut tarjolla. Sitten pyydettiin ajamaan kuorma-autoa, ja sille tielle jäin.

Vapaa-aika Liukkosella menee edelleen melko tiiviisti koneiden parissa. Hän kuitenkin liikkuu ja harrastaa esimerkiksi retkiluistelua talvisin. Jo pitkään Lippo ja Marja Liukkonen ovat myös viettäneet joka kevät viikon Rukalla.

Automies ajaa mielellään myös vapaa-aikana. Liukkosten tytär Tanja on asunut jo pitkään Norjassa, ja vanhemmat matkustavat häntä tapaamaan tietenkin autolla.

– Menemme laivalla Tukholmaan, ja siitä on noin 600 kilometrin matka tyttären luo. Hän asuu lähellä Lillehammeria. Tykkään ajaa Tukholmassa, siellä on leppoisaa verrattuna Suomen liikenteeseen, Lippo Liukkonen vertailee.

Hän harmittelee sitä, että varsinkin englannin kielen taito on jäänyt harjoituksen puutteessa vähäiseksi.

– Kielet kiinnostaisivat, ja niistä olisi reissatessa hyötyä, hän sanoo.

Lippo Liukkonen viettää huomista merkkipäiväänsä perhepiirissä.