Kanta-Häme

Korutaiteilija tarttui kilinkarvaan

– Taivutin tätä pehmoista kilinkarvanahkaa, ja sitten alkoi tapahtua! Se nousee niin ihanasti pystyyn. On tällainen hörhötin tai punkkaritupsu. Eikö olekin hauskoja töyhtöhyyppiä?

Ritva Aegerter silittelee, taivuttelee ja kääntelee valkeaa parikuisen kilin taljaa käsissään kertoessaan miten uusimmat koruideat lähtivät liikkeelle.

Ikuinen nahkataiteilija käytti karvaa töissään jo 1970-luvun lopulla työskennellessään Riihimäellä Kauppakujalla. Silloin vyöt saivat poronkarvaiset soljet. Nyt käytössä on silkinhieno kashmir-vuohen talja ja vuohennahka.

Materiaalit tyttären vuohista

– Sveitsissä asuva tyttäreni otti muutaman pohjois-Intiasta peräisin olevaa kashmir-vuohen, ja minä ihastuin tähän materiaaliin.

Ritva Aegerter kertoo, että vuohen parkittu nahka on mainiota tukevaa materiaalia, mutta nahasta valmistetaan myös läpikuultavaa pergamenttia, joka on kuin luotua herkkyyttä vaativiin koruihin.

Rannekoruissa hän on käyttänyt sekä paksua pintanahkaa että hentoista pergamenttia. Kummankin työstäminen on työlästä, mutta nahkatöiden ammattilaiselle vaikeudet ovat vain voitettavia haasteita.

Pergamentti on kovaa korppua, joka liotettuna muuttuu ihan lerpuksi. Se on rei’itettävä, kiristettävä muotin päälle, ommeltava, kuivattava, purettava ja sisäpuolelle ommeltava erikseen nahkarengas pitämään täytteet sisällä.

– Haluan täyttää nahkaiset rannerenkaat kashmirilla, jolloin koko koru on ihan aito.

Osa rannekoruista on saanut koristeekseen helmiä, osassa tupsuttavat veikeät kilinkarvat ja osassa viehättää pergamentin elävä pinta.

Vuohenkarva tupsuttaa myös korvakoruissa, kaulapannoissa ja jopa iltalaukussa.

Työkalut kulkevat mukana

Paljon aikaa miehensä kanssa Sveitsissä viettävä Ritva Aegerter ilahduttaa aina välillä suomalaisia tuomalla Riihimäelle töitään. Aika monena kesänä hänellä on ollut Salpausseläntiellä Sinisessä mökissä näyttely, kuten tällä viikollakin.

Riihimäkeläinen taiteilija muutti vuonna 1980 Sveitsiin miehensä Theon kanssa, mutta perhe palaa nykyään kesäksi Suomeen ja Riihimäelle.

– Olen aina kantanut työvälineitäni mukanani, ja minulla on aina ollut työpaja. Näillä käsillä tehdään töitä! hän nauraa.

Vuohet ovat nyt hänen uusin materiaalinsa, mutta näyttely esittelee myös muunneltavia koruja, laukkuja ja asusteita.

Yhdestä on moneksi

Ritva Aegerterin korujen omintakeisuus löytyy vaihdeltavuudesta ja yhdisteltävyydestä. Korvakoruihin ei tarvitse kyllästyä, kun yhteen runkoon voi vaihtaa aina haluamansa uuden kiven tai käyttää vain runkoa sinällään.

– Haluan, että aina voi leikitellä lisäämällä, poistamalla tai vaihtamalla. Vyöhön voi pujottaa vaikka vuohenkarvatupsun tänään ja huomenna käyttää samaa tupsua kaulakorussa.

Sinisen mökin työpajassa näkee, kuinka taiteilija katsoo joka kiveä koruna. Hän sahaa ja hioo vaikka pihakivestä henkäyksen kevyen lantin. Keskelle porattu reikä muuttaa kiven koruksi, joka sujahtaa niin korvakorun runkoon kuin kaulakoruun.

– Samaa muunneltavuutta on aina myös laukuissa. Riittävän pelkistetty ja loppuun asti ajateltu idea kantaa vuosikymmeniä, kertoo Ritva Aegerter. (HäSa)

Villi ja vapaa, kashmir-vuohen antimista ja vähän muustakin -näyttely on esillä 1.6. saakka klo 13–18 Salpausseläntie 29:ssä Riihimäellä.

Päivän lehti

7.4.2020