Kanta-Häme

Koskimiehet keskittyvät ikäihmisten palvelemiseen

Hämeenlinnassa on toiminut liki tasan vuoden kauppakassi- ja asiointipalveluyritys Kauppapalvelu Koskimies Oy. Yritys keskittyy ikäihmisten tukipalveluista huolehtimiseen, nykyisin erityisesti kauppakäynteihin ja erilaisiin asiointipalveluihin. Aikaisemmin mukana ollut siivouspalvelu on jäänyt kauppapalveluiden varjoon töiden lisääntymisten myötä.
 
– Tällä sektorilla olisi varmasti töitä niin kolmannelle sektorille kuin nuorille. Tämä ei ole missään nimessä suuria voittoja tuottavaa liiketoimintaa, sen vuoksi yksisyiset yrittäjät ovatkin vähissä. Mekin pyöritämme yritystä sillä ajatuksella, että pystymme osaltamme auttamaan ikäihmisten kotona asumista, yritystä kahdestaan pyörittävä pariskunta Susanne ja Kauko Koskimies kertovat.
 
– Tämä pitää aktiivisena ja pystymme avittamaan ikäihmisiä. He ovat lähellä sydäntä.
 
– Emme silti ole haudanneet laajentamismahdollisuutta. Opetellaan nyt rauhassa toimintakonsepti, ja katsotaan sitten, pariskunta sanoo.
 
Heidän mielestä kunnilla olisi joka tapauksessa hyvä mahdollisuus kehittää kauppapalvelutoimintaa, jossa kolmannen sektorin toimijat voisivat olla järkeviä yhteistyökumppaneita.
 
– Tarvetta tällaisille palveluilla on joka tapauksessa, Susanne Koskimies sanoo kokemustensa perusteella.
 
Kotipalvelu on kumppani
Merkittävä osa yrityksen asiakkaista tulee kaupungin kotipalvelun kautta. Kaupungin tuottama kotipalvelu ei sisällä esimerkiksi juuri kauppa-asiointia.
 
Koskimiehillä on asiakkaina henkilöitä, jotka ostavat palvelut suoraan yritykseltä.
 
– Toimimme pelkästään sopimusasiakkaiden kanssa, yksittäisiä kauppaostoksia emme tee. Sopimuksessa määritellään kaupassa käymisen tiheys ja toimituspäivämäärät. Saamme päivittäisen kauppalistan joko kotipalvelun kautta tai suoraan asiakkaalta, Susanne Koskimies kertoo.
 
– Jos kauppalista tulee meille reilusti ennen toimituspäivämäärää, niin sitä voidaan tarkastella vielä edellispäivänä ja lisätä sekä muuttaa tilauksia.
 
Perusperiaate on, että asiakkaalla on jossakin ruokakaupassa oma tili, jonka kotipalvelu tai asiakas itse on avannut. Koskimiehet ostavat tavarat tilille ja kauppa velottaa suoraan asiakasta, ei palvelun tarjoavaa yritystä.
 
– Käteisellä emme juurikaan käy ostoksilla. Se hidastaa ja hankaloittaa toimintaa. Mekin laskutamme asiakasta koontilaskulla kerran kuukaudessa, se on kaikille osapuolille yksinkertaisin ratkaisu, Koskimiehet kertovat.
 
Kauppapalvelutoiminta keskittyy kantakaupungissa nyt Idänpään, keskustan ja Jukolan alueille.
 
Kaupassa ja asioilla
Kauppakassipalvelussa tyypillisin asiakas on henkilö, jolle toimitetaan ruokatavarat kerran viikossa. Yleensä he saavat myös ateriapalvelun muuta kautta.
 
– Tällainen palvelu on myös luottamuskysymys, kun pääsemme asiakkaiden kotiin käytössä olevalla avaimella. Kaikki kun eivät pääse edes kotonaan liikkeelle.
 
– Viemme tavarat aina jääkaappiin ja komeroihin asti. Tärkeää on myös se, että ehtii vaihtamaan kuulumisia, ei pelkästään toivottamaan hyvää päivää ja näkemiin, Kauko Koskimies kertoo.
 
Kauppa-asiointi ei rajoitu pelkästään elintarvikkeisiin, vaan tarvittaessa Koskimiehet käyvät apteekissa, rautakaupassa tai muilla sioilla.
 
– Kirjeet ja pankin maksupalvelut kulkevat automaattisesti meidän mukana, eikä niistä veloiteta erikseen. 
 

Päivän lehti

20.1.2020