Kanta-Häme

Kotihoidon uudistus sekoitti vanhuksen arjen

Helmikuun alussa vanhusten kotihoidossa käyttöön otettu uudistunut kotihoitojärjestelmä ja kiertävä hoitajatiimi kangertavat koko Hämeenlinnan alueella. Hoitajat myöhästelevät useita tunteja tai käynti jää jopa väliin. Tuttua hoitajaa saa odottaa päiväkausia.

– Ovesta pöllähtää joka kerta vieras hoitaja, joka kysyy heti mitä pitää tehdä. Hän kun on kiertävä eikä tunne meitä. Hyvin usein tullaan monta tuntia sovittua myöhemmin eikä edes soiteta, kertoo asiakas, joka haluaa pysyä nimettömänä.

Hoitajat kertovat tuskastaan, kun työpariksi tuleva kiertävä hoitaja pitäisi aamulla opastaa koko päivän kierrokselle muutamassa minuutissa. Jo ensimmäisen asiakkaan luo päästään lähtemään myöhässä. Aikataulu pettää edelleen, kun asiakaskäynneillä eteen tulee yllättäviä tilanteita kuten vaikka kaatumisia.

Omaiset, asiakkaat ja hoitajat ovat kertoneet ongelmista tähän juttuun nimettöminä, koska pelkäävät avoimuuden vaikeuttavan hoitosuhdetta.

Kiertävä hoitotiimi on osa uudistusta, jossa osa Hämeenlinnan vanhusten kotihoidon tiimeistä koottiin uudelleen. Perustiimien oheen koottiin Hilkka-tiimiksi nimetty kiertävien hoitajien tiimi eli resurssipooli, jonka hoitajat siirtyvät perustiimeihin vaihtelevien asiakastarpeiden mukaan ja tekevät sijaisuuksia.

– Osa aiempaa keskusta-aluetta yhdistettiin Ojoisten tiimin kanssa Linnanniemen tiimiksi ja toisesta osasta tuli Keinusaaren tiimi. Pyrimme jättämään vanhat tutut hoitajat tiimeihin, mutta teimme myös joitakin tiimien välisiä siirtoja, selittää palvelujohtaja Satu Ala-Kokko muutoksia.

Tiimien uudelleen järjestelyn lisäksi pakkaa sekoittaa viime vuoden loppuun mennessä käyttöön otettu mobiili- ja toimintaohjausjärjestelmä. Hoitajat näkevät kännykästään asiakkaan perustiedot, lääkkeet ja muun hoitotarpeen. Heidän pitäisi myös lisätä järjestelmään muutokset.

Mobiilijärjestelmä helpottaa hoitajien työtä, mutta tiedot ovat usein päivittämättä. Hoitajat kertovat, että luvattoman moni välttää edelleen sekä potilastietojärjestelmän että mobiilin päivittämistä. Sovelluksia ei yksinkertaisesti ole opeteltu, pelätään tietokonetta ja omia virheitä. Osaajat hoitavat päivityksiä työtoveriensa puolesta, jos ja kun ehtivät.

Hoitajat eivät ymmärrä, miksi hyvin toimivat tiimit hajotettiin ja järjestettiin uudelleen. He arvostelevat myös tapaa, jolla tiimien henkilökuntaa jaetaan sijaistuksiin.

– Kun tiimeistä puuttuu työntekijöitä, pistetään vaikka Keinusaaren tiimistä hoitaja Lammille ja samaan aikaan Lammilta hoitaja Keinusaareen. Kumpikaan ei pääse tuttujen asiakkaiden luo!

Vanhuksesta huolehtiva omainen pitää kotihoidon ongelmia jo turvallisuusriskinä. Hän kertoo tilanteesta, jossa löysi illalla vanhuksen pöydältä sekä aamulääkkeet että päiväruoan koskemattomina. Käyntikertoja on jäänyt myös väliin.

Toinen asiakas kertoo, kuinka joinakin viikonloppuina hoitajaa on odoteltu turhaan. Puhelimella ei ole tavoitettu ketään, joten päivästä on pitänyt selvitä omin avuin.

Hoitajat valaisevat tällaisten väliin jäämisten syitä.

– Kun viikonloppuna aamulla huomaamme, ettei vuoroon näytä tulevan ketään, me emme tiedä sijaisten nimiä emmekä numeroita. Emme voi soittaa kenellekään eikä työnjohto ole töissä. Aiemmin soitimme kiireesti jonkun työkaverin paikkaamaan tilannetta, nyt emme voi, hoitajat kertovat.

Palvelujohtaja Satu Ala-Kokko sanoo, että ensisijaisen tärkeää on varmistaa, että jokainen sovittu asiakaskäynti toteutuu.

– Meillä on nollatoleranssi. Siitä huolimatta yksittäisiä virheitä pääsee sattumaan, kun meillä on noin 30 000 asiakaskäyntiä kuukaudessa. Jokainen tekemättä jäänyt käynti on joka tapauksessa liikaa. Teemme koko ajan kaiken, että asiat alkavat toimia sujuvasti.

Ala-Kokko kertoo, että potilastietojärjestelmän, mobiili- ja toiminnanohjausjärjestelmän käyttöön on tulossa jatkokoulutusta sitä tarvitseville.

– Meidän tulee myös tarkemmin sopia, miten asiakkaita informoidaan, kun on tiedossa, että käynti myöhästyy huomattavasti. Jokaisella tiimillä on päivystyspuhelin, johon asiakas tai omainen voi soittaa, mikäli käyntiä ei ole tultu tekemään. Ongelmista on hyvä kertoa myös tiimin esimiehelle.

Tiimit hajotettiin ja järjestettiin uudelleen, jotta pystytään tasaamaan hoitajien työmäärää.

– Aikaisemmin tiimistä toiseen ei juurikaan siirrytty, vaikka niiden työtilanteet olivat erilaisia.Jos yhdessä tiimissä on poikkeuksellisen vähän asiakkaita vaikka intervallihoitojen vuoksi, hoitajat voivat siirtyä tiimiin, jossa sillä hetkellä on enemmän resurssitarvetta, selittää Satu Ala-Kokko. Satu Ala-Kokko.

Uudistuksen yksi tavoite on tehostaa asiakastyön osuutta työntekijän työajasta. HÄSA