Kanta-Häme

Kotimaista ruokaa kauppakoriin

Viime vuoden maaliskuussa ensimmäistä kertaa järjestetty suomalaisen ruoan kampanja saa jatkoa ensi viikon maanantaista alkaen.

Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa -kampanjan tarkoituksena on haastaa suomalaiset miettimään ostoskoriensa sisältöä uudelleen. Ruokapakkauksen kylkeen painettu kuva saunasta ja järvimaisemasta ei vielä takaa tuotteen kotimaisuutta, vaikka mielleyhtymä onkin vahva.

Valtakunnallinen kampanja keräsi viime vuonna mukaan yli 2400 suomalaista, mutta kansanedustaja ja idean isä Timo Heinonen toivoo, että tänä vuonna mukaan lähtisi vielä enemmän kotimaisen ruoan ystäviä.

Minkä maalaisista jauhoista leivottua leipää syöt?

Kampanjan tarkoituksena on nostaa esille suomalaisista raaka-aineista tehtyjä ruokia ja toisaalta tuoda esille myös sitä, miten edelleen monia tuotteita pestään suomalaisiksi.

– Kaupan hyllyssä on monia paketteja, jotka on tehty väreiltään tai kuvitukseltaan kovinkin suomalaisiksi. Sisällä on kuitenkin tuontilihaa tai muuta, Heinonen kertoo tiedotteessaan.

Esimerkkinä hän mainitsee ruisleivän, jota hänen mukaansa usein pidetään perisuomalaisena.

– Aika harvan viljat ja jauhot ovat kotimaasta, Heinonen sanoo.

Kampanjaan osallistuminen on helppoa, sillä valmistajat eivät ujostele ilmoittaa, mikäli heidän tuotteensa on 100-prosenttisesti kotimainen

– Parhaimmillaan pakkauksesta löytyy tiedot jopa tilasta, jolta liha tulee, Heinonen sanoo.

Erityisesti kahvi ja mausteet puhuttavat tempaukseen osallistuvia. Kampanjan tarkoitus ei ole kuitenkaan boikotoida tuotteita, vaan valita suomalainen vaihtoehto, mikäli sellainen on tarjolla.

Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa -kampanja alkaa 1.3. ja kestää maaliskuun 15. päivään asti. Tapahtumaan voi osallistua joko vain päättämällä olla mukana tai liittymällä tapahtuman Facebook -ryhmään, jossa käydään keskustelua aiheeseen liittyen. (HäSa)

Päivän lehti

4.6.2020