Kanta-Häme

Koulu ja kännykkä ne yhteen sopii

Kun Ella Helminen, 11, ja Niklas Puistola, 11, astuvat koulun ovista sisään, kännykkä sujahtaa reppuun.

Siellä se myös pysyy koko koulupäivän, lukuun ottamatta yhtä välituntia. Silloin viidesluokkalaiset ovat puhelintensa kimpussa koko välitunnin.

Ella ja Niklas käyvät Tampereen Svenska Samskolania. Heidän mielestään kännykkävälitunteja voisi olla enemmänkin, vaikkapa kaksi päivässä.

Rajoittamatonta vapautta he eivät kaipaa.

– Jos puhelinta saisi käyttää aina, siihen voisi jäädä koukkuun. Ei oltaisi niin paljon kavereiden kanssa, Niklas sanoo.

Vapaus koittaa kuitenkin ensi syksynä, kun Ella ja Niklas siirtyvät kuudennelle luokalla. Siitä eteenpäin kännykän käyttöä ei koulussa rajoiteta.

Sen sijaan ensimmäisestä luokasta neljänteen luokkaan asti puhelin on miltei täysin pannassa.

Välitunnit kännykkä pysyy repussa, mutta tunneilla sen saa ottaa toisinaan esiin – silloinkin opettajan luvalla, jos esimerkiksi englannin tehtävissä tarvitaan sähköistä sanakirjaa.

SEKÄ OPETUSHALLITUS että Opetusalan ammattijärjestö (OAJ) ovat kännykän käytön täyskieltoa vastaan.

– Se on mennyttä aikaa. En usko asioiden parantuvan kieltämällä, sanoo opetusneuvos Anneli Rautiainen Opetushallituksesta.

Rautiainen kannustaa käyttämään puhelimia ja tabletteja osana oppimista.

– Kodin ja koulun maailmoja ei kuulu pitää erossa toisistaan.

Myös OAJ:n perusopetuksen asiantuntija Jaakko Salo kehottaa hyödyntämään mobiililaitteita opiskelussa.

RAUTIAISEN ja Salon näkemyksiä tukee myös ensi syksynä voimaan tuleva uusi opetussuunnitelma.

– Opetukseen halutaan lisää oppimispelejä ja muuta digitaalista materiaalia. Myös koodaamisen opettamista on suunniteltu. Lapset pääsisivät mukaan tekemään pelejä, Rautiainen selvittää.

Opetushallituksella tai OAJ:llä ei kummallakaan ole virallisia suosituksia tai linjauksia lasten pelaamiselle.

ENTÄ KÄNNYKÄN käyttö ja pelaaminen koulun ulkopuolella? Se on juuri nyt kuuma keskustelunaihe vanhempainilloissa.

– Lasten ruutuaika on kasvussa. Se on asia, jota vanhempien kannattaa miettiä, OAJ:n Salo toteaa.

Ilmassa on ollut huolta siitä, että pelaaminen ja kännykän käyttö aiheuttavat lapsissa levottomuutta. Opetushallitus ja OAJ ovat yksimielisiä siitä, että lasten pelaaminen ja kännykän käyttö on ensisijaisesti vanhempien asia.

– Juridisesti koulu ei voi puuttua koulupäivän ulkopuoliseen aikaan, sanoo Salo.

– Jos oppilaat ovat väsyneitä ja näyttää siltä, että he käyttävät kaiken aikansa pelaamiseen, koulu voi ottaa asian puheeksi vanhempien kanssa. Mutta lapsen pelaaminen on tietysti aina vanhemman vastuulla.

Viidesluokkalaiset Ella ja Niklas kertovat käyttävänsä kännykkää eniten juuri pelaamiseen ja WhatsApp-viestittelyyn.

Aihe on herättänyt keskustelua myös Svenska Samskolanissa.

– Lasten ja heidän vanhempiensa kanssa on sovittu, että WhatsApp-viestejä ei läheteltäisi enää kello kahdeksan jälkeen illalla, kertoo neljännen luokan opettaja Charlotta Serlachius.

Jussi Saarinen