Kanta-Häme

Kouluissa opetetaan kohta koodia

Myllymäen neljäsluokkalaiset Aarne Jokinen ja Toivo Nummela oppivat nopeasti.

Pienen perehdytyksen jälkeen lapsille suunnattuun Scratch-koodausohjelmistoon alkaa ilmestyä nouseva ja laskeutuva lentokone, mutta pian poikien luovuus pääsee valloilleen.

Lentokone lentää salamoivan taivaan läpi, ja seassa vaeltelee pian valkoinen kummitus. Kiitoradalle möllähtää valtava sammakko.

Koulutuskeskus Tavastiassa järjestetyssä testitilaisuudessa datanomiopiskelijat päästivät tutustumaan koodaukseen perusteisiin.

– Koodaus on käskyjen antamista tietokoneelle. Ilman ihmistä tietokone ei tee mitään, Tavastian tietotekniikan lehtori Petteri Pyykkönen sanoo.

Alakouluikäisille suunnatut koodausopetusohjelmistot tulevat lähivuosina tutuksi kokonaiselle ikäpolvelle, sillä ohjelmointi tulee nimittäin uutena opetettavana aiheena peruskouluun.

Ohjelmointi yleissivistystä

Vuonna 2016 on määrä ottaa käyttöön uusi opetussuunnitelma, ja uudessa suunnitelmassa ohjelmointi on liitetty matemaattisten aineiden opetukseen.

Opetussuunnitelman luonnos on parhaillaan lausuntokierroksella.

Opetushallituksen matematiikan opetussuunnitelmatyöryhmän puheenjohtajan Leo Pahkinin mukaan uuden opetussuunnitelman tavoitteena on saada suomalaiset ymmärtämään, mitä ohjelmointi on.

– Nykyään voidaan pitää kansalaistaitona sitä, että ihmiset ymmärtävät, mistä ohjelmoinnissa on kyse. Emme ole tekemässä kaikista suomalaisista koodareita, Pahkin toteaa.

Opetus tullaan ottamaan käyttöön vaiheittain. Ensimmäisillä vuosikursseilla opetus keskittyy siihen, miten kirjoittaa ja ilmaista selkeitä ymmärrettäviä komentoja. Pahkinin mukaan tietokoneita ei tähän vielä tarvita, vaan kyse on ajatustavan opettamisesta.

Alakoulun viimeisillä luokilla mukaan tulisivat hiljalleen Scratch-ohjelmiston kaltaiset graafiset koodausohjelmat. Yläkoulusta lähtien oppilaat pääsisivät käsiksi itse ohjelmointikielen opiskeluun.

– Emme ole rajanneet sitä, mitä ohjelmointikieltä koulussa opetettaisiin. Emme osaa sanoa mitä kieltä kymmenen vuoden päästä käytetään, Pahkin sanoo.

Yhteiskunta myönteinen

Opetussuunnitelmassa ohjelmointi on liitetty matematiikan opiskeluun, mutta sen halutaan rikkovan oppiaineensa rajoja.

Koulutuskeskus Tavastian lehtori Pyykkönen arvioi, että ohjelmointi mahdollistaa jatkossa erilaisten moniaineisten projektien tekemisen.

– Eri aineiden oppilaat voisivat yhdessä suunnitella pelin. Kuvaamataidon oppilaat suunnittelisivat esimerkiksi hahmot, musiikkioppilaat säveltäisivät musiikit ja koodaajat tekisivät itse ohjelmiston, Pyykkönen sanoo.

Suomen lisäksi ohjelmointi on otettu koulutusohjelmaan jo Isossa-Britanniassa ja Virossa.

Vaikkei sitä suoraan opetussuunnitelman luonnoksessa sanota, ohjelmoinnin tavoitteena on kasvattaa suomalaisten kilpailukykyä. Toisaalta alaa on ollut helppo mainostaa, kiitos alati kasvavan pelialan ja startup-yrityshuuman.

– Pidän siitä ajatuksesta, että ihmisille annetaan ikään kuin maistiaisia eri aineista. Kun puhutaan koodauksesta tai ohjelmoinnista, niin ihmiset voivat rakentaa sen ympärille oman työpaikkansa. Yhteiskunta on tälle myötämielinen, Leo Pahkin sanoo.

Tavastian tutustumispäivässä mukana olleille oppilaille Aarne Jokiselle ja Toivo Nummelalle kokemus oli mieluinen, mutta vielä on vaikea sanoa, löytävätkö he itseään alalta myöhemmin.

– Ei se haittaisi, vaikka tätä koulussa enemmänkin tekisi, Jokinen tiivistää. (HäSa)