Kanta-Häme

Koulukyydin noutopaikalle voi viedä vaarallinen reitti

Haluaisitko kävellä joka aamu ja iltapäivä yli kilometrin päähän kotoa? Ehkä, mutta kuvittele, että tie on pimeä ja kapea.

Heti ajoradan vieressä on jyrkkää, syvää ojaa ja talvella usein korkeaa lumipenkkaa. Tietä käyttävät raskaat tukkirekat ja leveät lavettiautot, koska alueella on paljon talousmetsää.

Lisäksi tietä pitkin on ajettu miten sattuu.

Tällainen reitti on osoitettu toiselle luokalle menevälle turenkilaiselle Veera Nurmelalle, 8. Janakkalan kunta on päättänyt, että koulukyydin noutopaikka on Rytkösentorilla 1 100 metrin päässä kotoa. Ainut reitti sinne on edellä kuvattu, yhden auton mentävä hiekkatie, Isoleikkoo.

Vanhemmat käyvät Hämeenlinnassa ja Riihimäellä töissä, ja työt alkavat viimeistään kahdeksalta. Työaikajärjestelyt merkitsisivät perheelle isoa tulonmenetystä.

Suulliset päätökset

Vielä ensimmäisen luokan ajan Veera haettiin kotiovelta. Tämä perustui ilmeisesti suulliseen sopimukseen kunnan kuljetussuunnittelijan kanssa. Vanhemmat eivät ole saaneet nähtäväksi virallista päätöstä.

Uutta hakemusta varten Veeran isä Jaakko Nurmela tiedusteli asiasta vakituisen virkamiehen tilalle tulleelta väliaikaiselta kuljetussuunnittelijalta. Tämä kertoi isän mukaan, että tien vaarallisuudesta tarvitaan asiantuntijalausunto.

Nurmelat pyysivät sellaisen Mannerheimin lastensuojeluliitosta (MLL).

– En pelkästään minä, vaan koko hallitus oli sitä mieltä, että koulumatka on ehdottomasti liian vaarallinen niin pienelle lapselle, kertoo puheenjohtaja Pirkko Kuvamo lausunnon antaneesta MLL:n Janakkalan paikallisyhdistyksestä.

Yhdistys antoi samanlaisen lausunnon myös muutaman kilometrin päässä asuvan Riitta Lemolan pojalle.

Molemmat perheet saivat lausunnosta huolimatta epämieluisan koulukyytipäätöksen.

Lemolan toiselle luokalle menevä poika joutuu kävelemään yli 2 200 metriä kodista Tyrynkyläntieltä noutopaikalle Lammintielle. Tyrynkyläntie on reilut viisi metriä leveä, mutta se on mutkainen, ja näkyvyys on paikoin huono.

Valaisemattomalla, nopeusrajoituksettomalla hiekkatiellä on melko paljon liikennettä. Sitä pitkin kulkee usein maa- ja metsätalouteen liittyvää raskasta ja leveää liikennettä, traktoreita ja kuorma-autoja.

Viime lukuvuonna poika tuotiin iltapäivällä lähelle kotia, mutta tästä järjestelystä ei ole uudessa päätöksessä mainintaa.

– Se oli kuljetussuunnittelijan suullinen päätös, Lemola kertoo.

”Marginaalitapauksia”

Kielteiset kuljetuspäätökset esitellyt Janakkalan vakituinen kuljetussuunnittelija on tiettävästi jäänyt lomalle pian päätösten lähettämisen jälkeen.

Kunnan sivistystoimenjohtaja Jouni Wilpola tavoitettiin vapailta.

Hän korostaa, että ristiriidat huoltajan ja kunnan välillä ovat ”marginaalisia”.

– Ainakin minun näkemykseni mukaan koulukuljetukset on järjestetty pääsääntöisesti hyvin ja homma toimii kattavasti, Wilpola sanoo.

Hänestä on kuitenkin harmillista, jos yksittäiset huoltajat eivät ole tyytyväisiä päätöksiin.

– Yksikin tyytymätön tapaus on huono, mutta näillä mennään, sivistystoimenjohtaja toteaa.

Wilpolan mukaan Janakkalassa koulukyytipäätökset perustuvat kuljetussuunnittelijan omaan arvioon ja mahdollisiin havaintoihin paikan päällä.

Kunnan verkkosivujen mukaan vaarallisuuden arvioinnissa käytetään ”tie- ja vesirakennushallituksen määrittelemiä koulumatkan turvallisuuden arviointiohjeita”. Kyseistä laitosta ei ole ollut olemassa pariin vuosikymmeneen. Tiettävästi sen ohjeissa otetaan kantaa lähinnä tien liikennemääriin ja nopeusrajoitukseen.

Janakkalan kunnan verkkosivuilla kunnan kerrotaan edustavan ”asumisen mukavuutta” ja ”kulkuyhteyksien helppoutta”.

Nurmelan perhe osti tonttinsa ennen taantumaa, vuonna 2005. Tällöin heillä oli sellainen käsitys, että Janakkalassa on helppo asua haja-asutusalueellakin.

– On kornia, että samaan aikaan kyläkoulut yritetään lopettaa ja koulukyydit on ihan tietoisesti kunta tehnyt tosi hankalaksi, Jaakko Nurmela sanoo.

Sekä Nurmela että Lemola aikovat valittaa päätöksistä hallinto-oikeuteen, mikä on ainoa valitustie. (HäSa)

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic