fbpx
Kanta-Häme

Koulut päättyvät, mutta kouluremontit eivät – nyt yhdeksäsluokkalaiset kertovat, miten väistötiloissa opiskeleminen on vaikuttanut peruskoulumuistoihin

Hämeenlinnan kouluremonttien takia moni lapsi ja nuori on opiskellut jopa vuosia väistötiloissa. Tilapäisjärjestelyt heikentävät nuorten mukaan viihtyvyyttä ja työrauhaa, mutta koulumuistoja ne eivät kuitenkaan pilaa, sanovat peruskoulunsa päättäneet hämeenlinnalaisnuoret.
Peruskoulun päättävät Kaisla Airas (vas.) ja Ainailona Niskanen kokevat, että opiskelutilojen tilapäisyys on heikentänyt kouluympäristön viihtyvyyttä. Ilmapiiri tai yhteisöllisyys eivät ole kuitenkaan heikentyneet. Kuva: Esko Tuovinen

Hämeenlinnan kouluremontit ovat vaikuttaneet monen lapsen ja nuoren arkeen, kun perinteiset koulurakennukset ovat vaihtuneet parakkeihin ja muihin väistötiloihin. Tänä keväänä peruskoulunsa päättääkin joukko nuoria, jotka ovat opiskelleet merkittävän osan peruskouluajastaan väistötiloissa.

Tähän joukkoon kuuluvat Hämeenlinnan yhteiskoulun yhdeksäsluokkalaiset Kaisla Airas ja Ainailona Niskanen, jotka joutuivat siirtymään parakkirakennuksiin heti seitsemännen luokan alussa.

Tytöillä on kokemusta kuitenkin myös perinteisestä koulunkäynnistä, sillä he kävivät alakoulun normaalissa kouluympäristössä. Moni nyt peruskoulun päättäneistä yhteiskoululaisista oli väistötiloissa kahdeksan vuotta.

– Me olemme olleet parakeissa koko yläkouluaikamme. On näihin tässä ajassa ehtinyt jo tottua ja näistä on tullut normaali, Airas kuvaa.

“Meille on lupailtu useasti yläkoulun aikana, että uusi koulu ehtii valmistumaan ennen kuin me päätämme peruskoulun”

Tilanteeseen tottumisesta huolimatta parakkimajoitus on tuonut opiskeluun omat haasteensa. Parakeissa opiskeleminen on vaikuttanut Airaksen ja Niskasen mukaan erityisesti viihtyvyyteen, sillä luokkatilat ja välintuntialue olivat normaaliin kouluympäristöön verrattuna ahtaat ja ankeat.

Koulualueella ei ole ollut esimerkiksi tilaa tai puitteita välituntiaktiviteetteihin. Lisäksi parakkien ahtaat luokkatilat sekä äänieristyksen puutteellisuus ovat tehneet oppimisympäristöstä rauhattoman.

– Tunneilla on ollut välillä todella meluisaa, kun parakkien pieniin luokkiin on pakkautunut paljon oppilaita. Äänet kantautuvat hyvin myös toisista luokista ja käytävältä. Jos toisessa luokassa katsotaan esimerkiksi jotain videota, kuuluu se myös meidän luokkaamme, Niskanen selittää.

Oppimisympäristön rauhattomuus ja tilapäisyys ovat harmittaneet Airasta ja Niskasta. He kokevatkin, että kunnollisen kouluympäristön puuttuminen on vaikuttanut heidän yläkoulukokemukseensa.

– Minua on harmittanut olla näissä parakeissa. Kun kuuntelen muissa koulussa olevien kavereideni juttuja, tulee vähän sellainen olo, että on jäänyt jostain paitsi, Airas kertoo.

Niskanen kuvaa lisäksi olevansa pettynyt siihen, että valitus-, suunnittelu- ja rakennusprosessissa on kestänyt kauan, eikä uusi koulu ole useista lupauksista huolimatta vieläkään valmis.

– Meille on lupailtu useasti yläkoulun aikana, että uusi koulu ehtii valmistumaan ennen kuin me päätämme peruskoulun. Todellisuudessa edes ensi syksyn seitsemäsluokkalaiset eivät pääse aloittamaan uudessa koulussa, vaan joutuvat väistötiloihin Myllymäkeen asti.

Peruskoulumuistot eivät ole pilalla

Airas ja Niskanen kokevat, että poikkeuksellinen kouluympäristö ei ole vaikuttanut hyvien yläkoulumuistojen syntymiseen. Vaikka parakeissa opiskelu on tuonut omat haasteensa, ilmapiiri ja yhteisöllisyys ovat olleet hyvät, ja yläkouluajasta on voinut nauttia.

Siksi peruskoulun päättyminen tuntuukin tytöistä haikealta.

– Tämä poikkeuksellinen tilanne ei ole mitenkään pilannut yläkoulumuistojamme. Meillä on silti ollut kiva luokka ja opettajat ja meille jää mukavia muistoja, Niskanen toteaa.

Samalla Airas ja Niskanen kuitenkin myöntävät odottavansa jo innolla jatko-opintoja. He ovat molemmat hakeneet Kaurialan lukioon ja toivovatkin pääsevänsä tulevana syksynä opiskelemaan jälleen tavallisessa kouluympäristössä.

– Odotan kyllä sitä, että pääsee jälleen normaalin kouluympäristöön. On se kuitenkin ihan erilaista käydä koulua sille tarkoitetussa rakennuksessa, kun puitteet ovat paremmat ja ympäristö viihtyisämpi, Niskanen sanoo.

– On siinä toisaalta myös totuttelemista, kun koulutilat ovat huomattavasti isommat. Lisäksi lukioon siirtyminen on muutenkin jännittävä harppaus elämässä, Airas lisää.

Lue myös: Hämeenlinnan kouluremontit jatkuvat syksyllä, ja yhä useampi opiskelee väistötiloissa – Ruununmyllyn remontti lykkääntyy seuraavaan vuoteen

Menot