Kanta-Häme

Koulutetaanko taksikuskeja liikaa?

Hämeenlinnan Top-Ten-autokoulussa alkaa ensi viikolla taksikuskikurssi.

Riittääkö kaikille koulutetuille kuskeille töitä, Top-Ten-autokoulun liikenneopettaja Maria Lindfors?

– Uskon, että jos on oikea asenne, niin töitä kyllä piisaa. On paljon nuoria, jotka jäivät ilman opiskelupaikkaa. Tämä on esimerkiksi heille oiva tilaisuus kouluttautua parissa viikossa uuteen ammattiin. Taksikuskien keskuudessa on suuri vaihtuvuus, joten uusillekin on tilaa.

Ketkä kaikki kouluttavat taksikuskeja?

– Koulutus on luvanvaraista. Taksikuskeja kouluttavat Suomen taksiliiton jäsenyhdistykset ja yksityiset tahot. Hämeenlinnassa ei ole muita yksityisiä kouluttajia kuin me.

– Olemme vuosien varrella järjestäneet noin kymmenen koulutusta. Suurin sallittu osallistujamäärä on 36 ihmistä. Ensi viikolla alkavalle kurssille on vielä tilaa.

Miltä taksikuskien tulevaisuudennäkymät näyttävät, Kanta-Hämeen aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö?

– Tämä on kaksipiippuinen juttu. Taksikuskikoulutuksella voidaan taata ammatti, muttei kuitenkaan töitä. Työllistyminen on pitkälle itsestä ja lähtökohdistaan kiinni. Monet kouluttautuvat ovat taksiyrittäjän lähipiiristä ja tietävät saavansa töitä. Monet yrittäjät taas ajavat itse koko ajan enemmän, koska ei ole varaa palkata lisää kuskeja. Ajot ovat viime vuosina vähentyneet.

Mitä eroa on liiton jäsenyhdistysten ja yksityisten kouluttajien järjestämissä koulutuksissa?

– Peruskoulutus on periaatteessa sama, mutta liitto kouluttaa myös taksamittarin ja välityspäätteen käyttöön. Jos aluetaksiin palkataan kuski, joka no saanut koulutuksensa yksityiseltä toimijalta, koulutetaan hänet nykyään erikseen laitteiden käyttöön.

– Yksityisen toimijan kohdalla on aina se vaara, että koulutusta tehdään vain liiketoimintamielessä. Me pyrimme siihen, että yhtäkään ylimääräistä kuskia ei kouluteta. HÄSA

Päivän lehti

30.3.2020