Kanta-Häme

Koulutie kutsuu maanantaina

Ystävykset Kerttu Lilja ja Kerttu Jansen astuvat koulutielleen ensi maanantaina, kuten muutkin Hämeenlinnan ekaluokkalaiset.

Perheidensä esikoiset ovat jo ostaneet reput.

Kerttu Liljan isä Ville Lilja kertoo, että ensimmäistä koulupäivää Myllymäen koulussa odotetaan kauhunsekaisin tuntein.

– Emme ole vielä kävelleet kertaakaan koulutietä, mutta nyt aloitetaan sen harjoittelu.

Perhe on halunnut pitää kesäloman vielä täysin lomana, ja opetella koulutien vasta viimeisellä viikolla.

Kerttu Jansenin äiti Tanja Jansen kertoo, että koulumatkan taittamiseen kuluu arviolta puoli tuntia.

– Jaakonkatu on ehkä huolestuttavin kohta koulutiellä, sitä ajetaan aamuisin aika lujaa.

Tyttöjen koulumatkalla on myös useampi sellainen pätkä, jossa ei ole jalkakäytävää.

Ville Lilja on kuitenkin sitä mieltä, että osa hämeenlinnalaisista autoilijoista on yllättävänkin fiksuja, ja pysähtyy suojateiden eteen.

– Sitten on kuitenkin niitäkin, jotka viime hetkellä ajavat punaisia päin.

Ensimmäisenä päivänä molempien vanhemmat aikovat saattaa tyttärensä kouluun.

Vanhempien pitää harjoitella lasten kanssa

Koulujen alkaessa kuljettajien on syytä olla erityisen tarkkana, sillä pienet koululaiset jäävät helposti pensaiden peittoon risteyksissä. Aina sopivaa suojatietäkään ei löydy risteyksistä.

Pienet koululaiset pyöräilevät toisinaan myös väärällä puolella tietä. Lapsia voi tulla mutkassa vastaan jopa rinnakkain ja väärää puolta.

Komisario Kari Pitkänen Hämeenlinnan poliisilaitokselta kertoo, että erityisesti ekaluokkalaiset ovat vaarassa liikenteessä.

– Vanhempien pitäisi treenata reittiä lapsen kanssa, kunnes se menee sujuvasti, hän muistuttaa.

Pitkäsen mukaan lapsille pitää opettaa myös se, ettei liikenteessä saa rynnätä tai säntäillä porukassa.

Pyöräillessä tärkeintä on muistaa kypärä. Pienillä lapsilla sen käyttö on hyvin hallussa, mutta vanhemmilla kypärä alkaa liian helposti roikkua tangossa.

– Koska sanktio puuttuu, ei kypäräpakko noudateta tarpeeksi.

Pitkäsen mukaan noin 10-vuotias lapsi voi alkaa pyöräillä kouluun.

– On tutkittu, että alle 12-vuotiaana ei tiedä pelkän kuulon perusteella, mistä auto tulee. Pienen lapsen täytyy pyörittää päätään tiuhaan tahtiin risteyksissä, kertoo Pitkänen.

Keskustassa vaarallisimmat paikat

Hämeenlinnan poliisit aikovat olla erityisesti koulujen alkaessa niiden lähistöllä näkyvillä.

Pitkäsen mukaan pahimmat paikat liikenteessä ovat keskustassa.

– Lukiokatu on niitä paikkoja, joissa tapahtuu paljon kevyen liikenteen onnettomuuksia. Parolantiellä ja Viipurintiellä taas on niin paljon koululaisia, että liikenne on jo siksi hyvin vilkasta.

Yksi vaaranpaikka on myös Ruununmyllyntien ja Papinniityntien risteyksessä. Siellä pensasaita peittää täysi näkyvyyden ja liikennemerkit, ja lapset tupsahtavat suoraan aidan takaa autojen eteen. Paikalliset ovat pyytäneet lähistölle varoitusmerkkiä tai töyssyä, mutta sellaista ei ole ilmestynyt.

– Varoitusmerkit ovat hyviä, mutta aikuisten pitäisi tajuta itsekin varoa liikenteessä, kommentoi Pitkänen.

Hänen mukaansa jos merkkejä on joka puolella, niiden teho alkaa kärsiä. Töyssyt taas ovat Pitkäsen mukaan siitä hyviä, että niillä on pakko noudattaa.

Loppujen lopuksi koulutiellä sattuu Pitkäsen mukaan aika vähän onnettomuuksia. Turvattomuuden tunne huolettaa usein enemmän kuin varsinaiset onnettomuudet antavat aihetta. (HäSa)