Kanta-Häme

Koulutien turvallisuus huolettaa Rengossa

– Töyssyllä varustettu suojatie ja koululaisista varoittava liikennemerkki vähintään tarvittaisiin, jotta autoilijat osaisivat paremmin varoa, isoäiti Kaarina Lillstrang pohtii Hämeenlinnan Rengossa Topenontien ja Kiusamäentien risteyksessä.

Mankelimäen asuinalueen koululaisten reitti Rengon kouluun kulkee yli risteyksen, jonka kohdalla on 60 kilometrin nopeusrajoitus. Mankelimäki sijaitsee vajaan kilometrin verran risteyksestä koilliseen.

Ykkös- ja kakkosluokkalaisilla – joihin Lillstrangin lapsenlapsikin kuuluu – on mahdollisuus anoa koulukuljetusta Topenontien ylittämisen takia, vaikka vaadittu kolmen kilometrin koulumatkapituus ei täyttyisikään. Alueella liikkuu paljon eri-ikäisiä lapsia myös kouluajan ulkopuolella.

Muutama Mankelimäessä asuva tokaluokkalainen keräsi viime viikolla kanssaoppilaiden nimiä adressiin, jossa vaaditaan risteyskohdan turvallisuuden parantamista.

Adressi on tulevaisuudessa tarkoitus luovuttaa kaupungin edustajille.

– Lapsetkin halusivat kantaa kortensa kekoon, ja nimet tietysti kerättiin vanhempien suostumuksella.

Mankelimäestä koululle päin lähtevä tieosuus on 40 kilometrin tuntinopeusaluetta risteykseen asti ja heti sen jälkeen. Lillstrang toivoisi nopeusrajoituksen laskemista myös risteysalueelle Topenontielle.

– Raskasta liikennettäkin on sen verran, että se olisi perusteltua. Kuudenkympin rajoitus kun tarkoittaa monesti sitä, että ajetaan yli seitsemääkymppiä.

Topenontien kyljessä sijaitseva Raitalammin uudehko omakotitonttialue ja sen rakennustyöt lisännevät lähivuosina työmaaliikenteen ja alueella liikkuvien lasten määrää.

Topenontie on valtion maantie, ja tienpitäjänä toimii Uudenmaan ely-keskus. Lillstrang korostaa eri tahojen yhteistyötä liikenteen turvallisuuden parantamiseksi.

– Yhteisellä asialla tässä ollaan, ja varmasti kaikki toimijat tekevät voitavansa.

Koululaisten liikenneturvallisuus on viime päivinä noussut puheenaiheeksi Helsingissä sattuneen suojatieonnettomuuden jälkeen. Turmassa kuoli 9-vuotias tyttö.

Uudenmaan ely-keskuksesta kerrotaan, että lukuvuosien alkaessa palautetta koulureittien turvallisuuteen liittyen tulee melkein päivittäin.

– Kun perheen lapsi aloittaa koulun, moni vanhempi aiheellisesti havahtuu tarkastelemaan liikenteen turvallisuutta uudesta näkökulmasta, liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka sanoo.

Suojatien saaminen Topenontien risteyskohtaan ei Kelkan mukaan ole poissuljettua muttei myöskään todennäköistä vielä lähiaikoina.

– Tämän vuoden projektit ovat jo rakenteilla, ja suunnitelmat ensi vuodelle on hyvin pitkälle tehty. Sen jälkeen asia jää nähtäväksi.

Kelkka kertoo, että Topenontie ei ole kovin vilkkaasti liikennöity, ja risteyskohdassa on valaistus ja hyvä näkyvyys.

Jos kohtaan rakennettaisiin suojatie, nopeusrajoitus laskettaisiin risteysalueelle 50 kilometriin tunnissa.

Se ei venyttäisi lompakkoa, mutta muita kustannuksia tulisi noin 40 000–50 000 euroa.

– Paikkaan pitäisi tehdä keskisaarekkeellinen suojatie, joka näkyy pitkälle paremmin. Tierakennetta jouduttaisiin leventämään, ja sivuteille pitäisi tehdä kulkuyhteydet, jotta suojatien alkuun ei tarvitsisi tulla piennarta pitkin.

Kelkan mukaan erilaisia rahasta kilpailevia liikennehankkeita on paljon, eikä valtion rahalaari ole pohjaton, joten asiat eivät tapahdu hetkessä.

– Monesti kunnat tai kaupungit vauhdittavat asioita hoitamalla itse kustannukset, hän sanoo. HÄSA

Päivän lehti

3.4.2020