Kanta-Häme Hattula

Kouluverkosta tehdään selvitys Hattulassa, korjaustarve ja opilasmäärän kehitys puntarissa

Hattulassa tehdään tämän vuoden aikana kouluverkkoselvitys, jossa tarkastellaan muun muassa koulujen korjaustarpeita ja oppilasmäärän kehitystä. Hattulan uusin koulu on kuvassa yläoikealla näkyvä Juteinin koulu, joka valmistui vuonna 2016. Kuva Riku Hasari

Hattulan kouluverkosta tehdään selvitys tämän vuoden aikana. Tavoitteena on, että nykyisten koulukiinteistöjen remonttitarve selvitetään ja samalla arvioidaan, kuinka laaja kouluverkko Hattulassa on tulevaisuudessa.

Selvityksen on määrä olla käytettävissä syksyllä, kun ensi vuoden budjetista ja seuraavien vuosien taloussuunnitelmasta päätetään.

Oppilasmäärän ennustetaan laskevan

Lähtöoletuksena on, että oppilasmäärä pienenee Hattulassa, kuten sen on ennustettu laskevan koko Kanta-Hämeen alueella. Samaan aikaan koulujen korjaustarve kasvaa.

Hattulassa toimii tällä hetkellä viisi alakoulua, eli Juteinin, Lepaan, Parolan, Nihattulan ja Pekolan koulut, sekä yläkoulu ja lukio. Lukio kuuluu hallinnollisesti koulutuskuntayhtymä Tavastian alaisuuteen, eikä se ole mukana selvitystyössä.

Juteinin ja Parolan koulut ovat alakouluista suurimmat, molemmissa on tänä lukuvuonna noin 250 oppilasta, Pekolassa 135 ja Lepaan ja Nihattulan kouluissa molemmissa noin 50.

Hattulaan laadittiin vuosi sitten talvella talouden tasapainottamisohjelma, jonka toteuttaminen jäi kesken. Sen yhteydessä kuitenkin linjattiin, ettei perusopetuksen kouluverkkoon tehdä muutoksia kuluvalla valtuustokaudella.

Työryhmää kootaan parhaillaan

Sivistyslautakunta päätti tammikuussa perustaa työryhmän selvittämään kouluverkkoa.

Lautakunta nimesi ryhmään omiksi edustajikseen Markus Rantsin (kok.) ja Antti Hämäläisen (sd.). Myös kunnanhallitus on nimennyt ryhmään kaksi jäsentä, Mari Monton (vihr,) ja Nina Aitolan (kd.). Lisäksi ryhmään tulee teknisen lautakunnan edustus.

Ryhmän esittelijänä toimii sivistysjohtaja Jari Wihersaari. Selvityksen perusteella on tarkoitus suunnitella ja päättä, minkälainen kouluverkko palvelee tulevaisuudessa parhaiten ja mahdollisimman yhdenvertaisesti perusopetuksen oppilaita. HÄSA

Päivän lehti

26.2.2020