Kanta-Häme

Kruisaajat kokoontuvat kaduille ja kadunvarsille

– Hyvää meininkiä ja markkinahumua, tiivistää Linna Cruisingin henkeä järjestäjä Harri Savolainen.

Lauantaina Hämeenlinnan keskustan halki kulkee 30 kilometriä pitkä Hattulan Satulinnalta starttaava letka moottoripyöriä ja harrasteautoja, kun pärinähommista kiinnostuneet kokoontuvat yhteen.

Poikkeuksia liikenteeseen aiheutuu noin kahden tunnin ajan kello 17 alkaen. Normaaliliikenne pääsee kulkemaan ohjatusti letkan välistä ja turvallisuuspäällikkö Kimmo Lainesalo lupaa, ettei odottelua pitäisi tulla kymmentä minuuttia enempää. Myös vaikutukset joukkoliikenteeseen on minimoitu.

Maalaisjärkeä ja malttia

Tapahtuma on kasvanut vuosi vuodelta, mutta yli 160 talkoolaista pitävät huolen, ettei mopo pääse karkaamaan käsistä. Turvallisuudesta vastaa noin 60 pysäköinnin ja liikenteenohjaajaa.

– Jokaisessa risteyksessä on opas tai opaste. Tämä on Suomen suurin ohjattu Cruising, letkalaisten ei tarvitse suunnistaa pelkän määränpään perusteella, kertoo Lainesalo.

Vaikka järjestäjät tekevätkin kaikkensa jottei kellekään sattuisi mitään, on letkalaistenkin muistettava tietyt pelisäännöt.

– Toivomme ihmisten pitävän raajansa ajopelien sisäpuolella ja olemaan roskaamatta. Jos tuhannesta autokunnasta 10 käyttäytyy huonosti, se riittää helposti leimaamaan koko tapahtuman, Savolainen sanoo.

Tapahtuman paisuessa alkavat tilakysymykset nousta pinnalle. Helpotukseksi keksittiin yleisölle suunnattu maksullinen parkki, jonka tuloilla katetaan tapahtuman menoja.

– Satulinnaa ympäröivät alueet ovat pysäköintikieltoaluetta, mutta tällä ratkaistiin parkkeerauskysymys. Europarkkiin pääsee molemmilta puolilta tietä, joten tulosuunta ei aiheuta ongelmia, Lainesalo kertoo.

Myös hinaaja ja alueelta yöllä Mäkelän kautta keskustaan kulkeva non-stop bussi on järjestetty helpottamaan yleisön kruisailupäivää.

Tapahtuma kasvaa, palvelut paranevat

Linna Cruisingin torialueella on kauppakojujen lisäksi tänä vuonna ruokaa tarjolla myös kasvissyöjille. Tapahtumaan osallistuja voi myös halutessaan ottaa tatuoinnin, laitattaa kynnet tai vaikkapa kuvioida autonsa.

– Yleisöpalautetta kuunnelleena tänä vuonna tarjoilemme myös teetä, Savolainen nauraa.

Viime vuonna tapahtumaan osallistui arviolta 7000 henkeä ja selvää on, ettei Linna Cruisingia järjestetä päivässä – ei edes puolessa vuodessa.

– Meillä on yksi kuukausi lomaa, ja sitten syys-lokakuun vaihteessa alkaa ensi vuoden tapahtuman suunnittelu, Savolainen kertoo.

Hämeenlinnan kaupunki ja yritykset ovat talkoolaisten ohella mahdollistaneet tapahtuman kasvun, mutta kun on kyse vapaaehtoistoiminnasta, ei järjestäjille jää käteen kuin hyvä mieli.

– Jos teemme voittoa, ostamme sillä ensi vuodeksi uuden bajamajan. Tänä aamuna käytin tunnin selvitellessä, mistä saan meille pullon heliumia, rahaa ei todellakaan ole liikaa. Hyvän meiningin vuoksi tätä tehdään, Savolainen kertoo. (HäSa)

Päivän lehti

2.6.2020