Kanta-Häme Hämeenlinna

Kantolan konserttivieraat käyttivät yhteensä 10,9 miljoonaa euroa – 92 prosenttia kävijöistä Hämeenlinnan ulkopuolelta

Suomalaiset rakastavat Metallicaa, joka keikkaili kesällä Hämeenlinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen
Suomalaiset rakastavat Metallicaa, joka keikkaili kesällä Hämeenlinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen

Metallican heinäkuinen konsertti Kantolan tapahtumapuistossa houkutteli Sponsor Insight Finlandin tutkimuksen mukaan vieraita etenkin pääkaupunkiseudulta ja Pirkanmaalta.

Vieraista kahdeksan prosenttia oli Hämeenlinnasta ja neljä prosenttia muualta Kanta-Hämeestä. 92 prosenttia kävijöistä saapui Hämeenlinnan ulkopuolelta.

Noin prosentti vieraista tuli muualta kuin Suomesta. Ulkomailta saapuneista 30 prosenttia tuli Ruotsista, 20 prosenttia Venäjältä ja 10 prosenttia Itävallasta.

 

Tutkimukseen vastanneista ainoastaan noin neljä prosenttia kertoivat, että heidän mielikuvansa Hämeenlinnasta oli melko- tai erittäin negatiivinen.

Suurin osa, noin 74 prosenttia muualta saapuneista kertoi, että heidän mielikuvansa Hämeenlinnasta oli melko- tai erittäin positiivinen. Vieraista suurin osa oli nyt ensimmäistä kertaa Kantolassa.

 

Vieraat olivat tyytyväisiä etenkin viestintään, tunnelmaan ja äänentoistoon. Suhteessa eniten kritiikkiä saivat odotusajat ja asiakaspalvelu sekä ruoka- ja juomatarjonta. Vastaajista suurin osa kertoi kuitenkin olleensa erittäin- tai melko tyytyväisiä myös niihin. Vastaajista 13 prosenttia majoittui hotellissa. Hotelliyöpyjistä 33 prosenttia majoittui Hämeenlinnassa ja 38 prosenttia Tampereella.

 

Tutkimuksen mukaan vieraat käyttivät lippujen hinta mukaan luettuna tapahtumassa yhteensä 8,5 miljoonaa euroa ja tapahtuman ulkopuolella 2,4 miljoonaa euroa.

Kun lippujen hintaa ei oteta mukaan laskuihin, vieraat käyttivät yhteensä noin 5,4 miljoonaa euroa tapahtumassa ja sen ulkopuolella.

 

Tutkimuksen toteutti Sponsor Insight Finland Linnan Kehityksen ja Live Nation Finlandin toimeksiannosta.

Tutkimukseen vastasi 5 653 Metallican konsertin tapahtumakävijää.

Otsikkoa korjattu 19.8. klo 16.15. Tutkimuksen mukaan Metallica-konsertin aikana tapahtumapuistossa käytettiin 8,5 miljoonaa euroa mukaan lukien lipunmyynti, minkä lisäksi tapahtuman ulkopuolella kävijät käyttivät 2,4 miljoonaa euroa. Aiemmin otsikossa luki virheellisesti 8,5 miljoonaa.

 

Lue myös: Metallica rikkoi Kantolan yleisöennätyksen – 55 500 kuulijaa tapahtumapuistossa (17.7.2019)
Lue myös: AC/DC:n konserttivieraat käyttivät 6,7 miljoonaa (2.9.2015)