Kanta-Häme

Kuittipakko voi kirvota joka alalla

Viranomaiset pelkäävät, että Turun hallinto-oikeuden pari viikkoa sitten antama päätös vie pohjan harmaan talouden torjumiseksi säädeltyltä kuittilailta. Hallinto-oikeuden ratkaisussa linjattiin sitä, tuleeko asiakkaalle tarjota aina paperille tulostettua kuittia, vaikka tämä ei sitä haluaisikaan.

Oikeuden mukaan riittää, että kuitti löytyy sähköisessä muodossa ja asiakkaalta kysytään, haluaako tämä tulostetun kopion itselleen.

Taustalla oleva riita liittyy ravintola-alaan, mutta oikeusjuttu vaikuttaa kaikkiin muihinkin aloihin, joilla maksetaan käteisellä tai siihen verrattavilla maksutavoilla, kuten korttimaksuilla.

Hallinto-oikeuden  ratkaisu ei ole vielä lainvoimainen.

Elinkeinovalvontayksikön päällikkö  Jaska Siikavirta Lounais-Suomen aluehallintovirastosta kertoo, että virasto aikoo hakea valituslupaa, koska asialla on laajempaa yleistä merkitystä.

– Periaatteessa luen hallinto-oikeuden päätöstä niin, että kuittia ei tarvitse edes tehdä, jos asiakas ei sitä pyydä, Siikavirta sanoo.

Majoitus- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n mielestä kuitin on vastedeskin synnyttävä vähintään sähköisesti. Lisäksi MaRa katsoo, ettei oikeuden päätös merkitse sitä, että kuittia alettaisiin tehdä vasta, jos asiakas haluaa siitä kopion itselleen.

Kuittilain tulkintaa  linjaava oikeusjuttu sai alkunsa runsas vuosi sitten, kun Lounais-Suomen aluehallintoviraston tarkastaja määräsi turkulaiselle ravintolalle laiminlyöntimaksun.

Ravintolan tarjoilija oli lyönyt ostoksen kassaan ja kysynyt, haluaako asiakas kuitin. Asiakas oli kieltäytynyt, eikä kuittia tulostettu.

Turkulaisravintola vei asian oikeuteen alan etuja valvovan Majoitus- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n tuella ja voitti jutun.

Oikeuden mukaan toissa vuonna voimaan tulleessa laissa ja sen esitöissä puhutaan vain kuitin tarjoamisesta, eikä mainita suoraan kuitin tulostamista.

Ravintolalle määrätty laiminlyöntimaksu oli näin ollen perusteeton, vaikka lakia valvovat viranomaiset ovat ohjeissaan edellyttäneet kuitin tulostamista.

Etenkin ravintola-ala on vastustanut käteiskauppaan liittyvää kuitintulostuspakkoa, koska se aiheuttaa yrityksissä hieman ylimääräistä lisätyötä, roskaa, ja hidastaa palvelua. 

Suurin osa ravintoloiden asiakkaista ei halua ottaa tarjottua kuittia.

Siikavirran mielestä harmaan talouden valvonta kärsii, jos kuittia ei tarvitse enää tulostaa asiakkaalle.

– Viranomaiset eivät pysty valvomaan kaikkia miljoonia kuitteja, joita päivittäin syntyy. Tulostettujen kuittien avulla asiakas pystyy itse kontrolloimaan, että hänen ostoksensa on viety yrityksen kirjanpitoon ja ostoksesta laadittu kuitti on ihan oikeasti olemassa.

Anniskeluravintoloita valvovan aluehallintoviraston lisäksi kuittilain noudattamista valvovat Verohallinto ja poliisi. Myös Verohallinto kokee hallinto-oikeuden tuoreen ratkaisun hankalaksi. 

Perttu Puukko Verohallinnon yritysverotusyksiköstä muistuttaa, että kuittia on edelleen tarjottava asiakkaalle, vaikka sitä ei tulostettaisikaan. LM-HäSa