Kanta-Häme

Kuka tahansa voi pian kyyditä kaaroja

Juuso Eskola vetää varmoin ottein hämeenlinnalaisen omakotitalon pihaan hyytyneen henkilöauton hinausauton lavalle. Pian hinauskeikoista kilpailee Eskolan kanssa entistä useampi yrittäjä, jos tekeillä oleva lakimuutos hyväksytään.

Muutosten myötä valtaosa hinauskuljetuksista voitaisiin ajaa ilman liikennelupaa. Vain murto-osa hinaustehtävistä olisi jatkossa luvanvaraista.

Tavaraliikennelain muutosehdotuksia käsitellään tällä viikolla liikennevaliokunnassa. Lainmuutoksen on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun alusta.

Edunvalvontajärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää hinausalaa koskevia muutoksia huonoina.

Liikennelupaa ei enää vaadittaisi

Lainmuutoksen myötä kuka tahansa voisi vapaasti perustaa hinausyrityksen ja hankkia siihen liittyvän kaluston.

Uudessa laissa suurin osa hinaustoiminnasta vapautettaisiin liikenneluvasta. Liikennelupaa ei enää vaadittaisi silloin kun ajoneuvo on kolarin tai rikkoontumisen vuoksi tiellä ja vaarantaa liikenneturvallisuutta. Poikkeus koskisi myös korjattavaksi viemistä.

Ainoastaan pieni osa hinauksista olisi luvanvaraisia: siirtokuljetukset, maalaussiirrot ja siirrot romutettavaksi. Niitä ajavan yrittäjän täytyisi edelleen hankkia liikennelupa.

SKAL pitää lakimuutosta jo valmiiksi romuna. Järjestön mukaan luvanvaraisen hinaustoiminnan valvonta muuttuisi käytännössä mahdottomaksi, vapaasta hinaustoiminnasta puhumattakaan.

– Lakimuutos avaisi hinauspalvelut myös EU:n ulkopuolelta tuleville yrityksille. Nekin saisivat toimia Suomessa vapaasti, SKAL Suoritealat ry:n kotimaan liikenteen johtaja Risto Jaakkola huomauttaa.

SKAL pelkääkin harmaan talouden lisääntyvän.

– Lainsäädännön vapautus johtaa väistämättä harmaan talouden lisääntymiseen, Jaakkola sanoo.

Kilpailu lisääntyisi, turvallisuus laskisi

Kantahämäläiset hinausalan yrittäjät epäilevät kilpailun lisääntyvän roimasti, jos lakimuutokset hyväksytään.

– Kyllä näihin hommiin olisi syytä vaatia liikennelupaa, Hämeenlinnan Hinauspalvelun Juuso Eskola sanoo.

Pertti Salminen Hinauskuljetus J. Palmista on samaa mieltä. Hän pitää hinausalan kilpailua jo nykyisellään niin kiivaana, ettei uusille yrittäjille riitä kuljetettavaa.

– Voihan joku sitä hetken kokeilla, mutta yrittäjiä on jo nyt niin paljon, ettei ajoja mitenkään riitä uusille.

SKAL on huolissaan myös liikenneturvallisuuden vaarantumisesta, jos kuka tahansa hinausauton tai esimerkiksi pakettiauton ja perävaunun hankkinut pääsee toimimaan onnettomuuspaikoilla.

– Muun liikenteen seassa toimiminen edellyttää asianmukaista kalustoa, hyvin osaavaa henkilökuntaa ja kokemuksen kautta opittuja toimintatapoja. Liikenneturvallisuus vaarantuu pahasti, jos hinaustehtäviä tulevat tekemään sellaiset, jotka eivät tee niitä jatkuvasti. (HäSa)

 

Päivän lehti

1.4.2020