Kanta-Häme

Kuljetusalan työvoiman saanti turvattava

 Kokoomuksen kansanedustajat Outi Mäkelä ja Kalle Jokinen ovat huolissaan kuljetusalan työvoimapulasta.

– Uusia kuljettajia tarvitaan arvioiden mukaan nelisen tuhatta vuosittain. Vaikka jokainen C-kortin suorittaja hyppäisi rekan rattiin, ei se riittäisi. Kiristyneet vaatimukset ovat karkottaneet autokouluista hakijat, Jokinen kuvaa tilannetta.

Alan toimijoiden mukaan muutokset ammattipätevyyssäädöksissä ja ajokorttilainsäädännössä ovat hankaloittaneet kuljetusammattiin hakeutumista. Mäkelä ja Jokinen toivovat pikaisia toimia tilanteen korjaamiseksi.

– Kuljetusala on Suomelle elintärkeä. Jos tavarat eivät liiku maanteillä, heijastuu se muualle talouteen. On hyvä, että koulutukseen ja ammattitaitoon kiinnitetään huomiota, mutta se pitäisi kuitenkin hoitaa niin, etteivät alan toimintaedellytykset vaarannu, Mäkelä sanoo.

C-ajokortin suorittajien määrä on romahtanut alle viidennekseen aikaisemmasta noin 20.000:sta. Vuonna 2008 ja 2009 voimaan tulleet linja- ja kuorma-auton kuljettajien ammattipätevyysvaatimukset ovat nostaneet koulutuksen kustannuksia. Tänä vuonna uudistuneen ajokorttilainsäädännön mukaan C-luokan ajo-oikeutta ei saa alle 21-vuotiaana ellei suorita samanaikaisesti myös perustason ammattipätevyyttä. Uusi ikävaatimus vaikeuttaa tilannetta entisestään.

Ennen vuotta 2008 Suomessa ei ollut pakollista hankkia erillistä kuljettajan ammattiin liittyvää koulutusta.  Riitti kun oli suorittanut linja-auton tai rekan kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin. EU-direktiivin myötä vaatimuksena on satojen tuntien lisäkoulutus.

 – Saksassa pätevyys on mahdollista osoittaa suorittamalla koe hyväksytysti, ilman ylimääräistä koulutusta. Tästä voitaisiin meilläkin ottaa mallia, Jokinen ja Mäkelä ehdottavat. (HäSa)

 

Päivän lehti

27.5.2020