Kanta-Häme

Kulkukauppiaasta talousneuvokseksi

Talousneuvos Toivo Himberg mittaa elämäänsä vuosikymmeninä. Niitä nyt takana 90.

Niihin mahtuu 65 hyvää avioliittovuotta ja melkein 80 työvuotta. Yrittäjyyttäkin on kertynyt lähes 70 vuotta.

– En ole koskaan erotellut työtä ja vapaa-aikaa. Ne ovat olleet samaa elämää, jossa olen työn ohella ollut perheen kanssa ja harrastanut. Enkä minä vieläkään ole lopettanut työntekoa, toteaa Kiinteistö Himbergin hallituksen aktiivinen puheenjohtaja.

Riihimäkeläiset tuntevat tarmokkaan miehen autoista, joita Himberg alkoi myydä jo vuonna 1951. Auto Himbergin palvelu ja hintapolitiikka vetivät 1960–1990-luvuilla asiakkaita naapurimaakunnista saakka, vaikka liike ei ollut suuri.

Perheyritys pystyi kilpailemaan isojen liikkeiden lomassa yli 1990-lamavuosienkin. Vasta aivan viime vuosina kannattavuus heikkeni, ja liike suljettiin vuonna 2010. Jäljelle jäi Kiinteistö Himberg.

– Meidän kilpailuvalttimme oli hinta. Suuret voitot eivät olleet tärkeintä, vaan pääasia oli, että liikkeeseen saapunut asiakas solmi kaupat. Meille riitti pieni voittomarginaali. Asiakkaalle oli tärkeintä pieni väliraha, Toivo Himberg toteaa.

Pienen autoliikkeen kompastuskiveksi muodostuivat maahantuojien vaatimukset. Liikkeeseen olisi pitänyt ottaa sekä Nissanin että Subarun kaikista malleista esittelyauto ja lisäksi yksi myyntiin.

Auto Himbergin sulkiessa ovensa Riihimäelle jäi jäljelle enää Auto-Centerin Citroenin edustus, joka sekin lopetti muutama kuukausi sitten. Uusia autoja ei enää myydä Riihimäellä. Huippuvuosina 1980-luvulla autoliikkeitä oli kymmenkunta.

Päivät kuluvat leppoisasti

Toivo Himberg oli mukana autoliikkeessä loppuun saakka, mutta lopetti autojen myymisen 75-vuotiaana ja keskittyi enemmän kiinteistöjen hoitoon.

Vuonna 2000 hän sai vakavan halvauksen, josta hän kuitenkin toipui nopeasti.

– Nyt terveyteni on hyvä, enkä syö juuri lääkkeitäkään. Lääkärillä on tarvinnut käydä pari kertaa huimauksen vuoksi, mutta muuten päivät kuluvat mukavasti. Luen lehtiä, teen paperitöitä, kuntoilen ja nukun aina välillä. Anita-tytär käy päivittäin minua katsomassa.

Hyvä kunto pysyy yllä jo kotitalossa, jossa hän kulkee portaita kahden kerroksen välillä.

– Tilauksessa on porrashissi, jolla voi kuljettaa tavaroita ja kulkea raput alaspäin, hän kertoo.

Toivo Himberg käy myös joka viikko uimalan kuntosalilla ja lenkkeilee kotimaisemissaan Salpausselän mäellä. Nyt hän odottaa talven kylmien ja liukkaiden kelien jälkeen innolla ulkoilukauden alkua.

Työura alkoi jo pikkupoikana

Toivo Himbergin tie talousneuvokseksi käynnistyi jo kuusivuotiaana, kun poikanen auttoi suutari-isäänsä paikkailemalla kumisaappaita.

Jo 13-vuotiaana poika aloitti työntekonsa kulkukauppiaana ja jatkoi vuotta myöhemmin linja-auton rahastajana.

Sodan jälkeen tie toi Riihimäelle, jonne Jyväskylässä pyöräkorjaamolla opissa ollut Toivo Himberg perusti vuonna 1946 oman korjaamon Valtakadulle.

Kumikenkien paikkaus ja pyörien korjaus laajenivat, ja Polkupyöräkorjaamo T. Himberg muutti pian Kauppakadun ja Hämeenkadun kulmaukseen ”Sammakkolammelle”, sieltä Hämeenkadulle ja vuonna 1984 Junailijankadulle. Vuonna 1999 autoliike asettui Torikadulle.

Skodasta Subaruun

Jo 1951 liikkeessä oli myynnissä ensimmäinen Skoda moottoripyörien ohella.

Hämeenkadulla Himbergiltä saattoi ostaa samalla kauppareissulla niin jääkaapin, luistimet, moottoripyörän kuin autonkin. Kodinkoneiden, televisioiden ja radioiden myyntiä vähennettiin vähitellen, ja liike keskittyi autoihin.

Himbergillä oli vuodesta 1968 autohalli myös Hyvinkäällä, mutta siitä luovuttiin 1980-luvun alkupuolella Opelin markkinaosuuksien laskettua. Himberg edusti vuosien varrella ensin Skodaa vuodesta 1951, jota seurasi 1959 Simca, sitten Opel, vuonna 1974 Datsun, joka muuttui Nissaniksi. Nissanin rinnalla myytiin 2000-luvun lopulla myös Subarua, kunnes toiminta vuonna 2010 päättyi. (HäSa