fbpx
Kanta-Häme

Kulttuuripoliittinen ohjelma herättää kysymyksiä

Viime viikon lopulla kaupungin kulttuuripiireissä kuohahti, kun elämänlaatulautakunta hyväksyi liikunta- ja kulttuuripoliittisen ohjelman. Ohjelmassa luki muun muassa, että Miniteatterin toiminta yhdistetään osaksi Hämeenlinnan Teatterin toimintaa ja Kaupunginorkesterin toiminta osaksi Sibelius-opistoa.

Syntyi käsitys, että kaupunki haluaa pakkoliittää yhdistysmuotoiset Miniteatterin ja Kaupunginorkesterin isoihin toimijoihin.

Lautakunnan jäsenet hyväksyivät tiistaina uuden kulttuuripoliittisen ohjelman, jossa sanamuotoa on muutettu siten, että yhdistysten avustukset liitetään osaksi teatterin ja opiston palvelusopimuksia.

– En osaa sanoa, vaikuttaako se Miniteatterin toimintaan millään tavalla, että heidän tukisummansa, joka on ennen tullut kaupunginkassasta, tulisikin kaupunginteatterin kautta, sanoo kulttuuripoliittisen ohjelman laatinut projektipäällikkö Antti Vihinen.

Vihinen on närkästynyt, että keskustelu tuntuu pyörivän vain Miniteatterin ja Kaupunginorkesterin ympärillä, kun ohjelma kattaa ison kirjon asioita Verkatehtaan alueen hallinnon uudistamisesta rahoituskanavien kehittämiseen ja Euroopan kulttuuripääkaupunkistatuksen hakemiseen vuodeksi 2026.

Ensi vuonna kulttuuriavustukset jaetaan vanhaan tapaan, mutta vuoden 2017 alusta alkaen käytössä ovat uudet kriteerit, joiden työstäminen alkaa ensi keväänä. Isojen tapahtumien avustukset siirtyvät Linnan Kehityksen jaettavaksi, järjestöavustuksista päättää jatkossakin elämänlaatulautakunta. Näiden ns. tilaisuusavustusten katoksi on alustavasti suunniteltu 5 000 euroa vuodessa.

– Ajatus siitä, että kaupungin tuella, varsinkaan harkinnanvaraisella kulttuuriavustuksella rahoitettaisiin pääosin koko toiminta, on tulevaisuudessa mahdoton, sanoo Vihinen.

Ja jatkaa:

– Kulttuurityöntekijänä en tuudittautuisi siihen, että tuet ovat jatkuvia yhtään kenelläkään yhtään minkäänlaisessa muodossa.

Miniteatteri ja Kaupunginorkesteri saavat siis vielä ensi vuonna harkinnanvaraista avustusta, mutta toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi niiden kannattaa Vihisen mukaan liittyä mukaan Hämeenlinnan Teatterin ja Sibelius-opiston palvelusopimuksiin.

Sibelius-opiston rehtori Tapio Hurri ei ole nähnyt kulttuuriohjelmaa eikä keskustelut Vihisen kanssa järjestelyjen yksityiskohdista.

– Minulle ei avaudu, mitä palvelusopimus käytännössä tarkoittaa. Odotan, että neuvottelemme sekä Vihisen että tietenkin myös Kaupunginorkesterin kanssa kohtaavatko intressimme, sanoo Hurri.

Orkesteriyhdistyksen puheenjohtaja Maire Rissanen suhtautuu muutoksiin periaatteessa myönteisesti.

– Itseäni vähän kiusaa, että asioita on pidetty pikkaisen hämärän peitossa. Näen mahdollisimpana kumppanuustoiminnan.

Vihinen ja tilaajajohtaja Markku Rimpelä ovat sopineet viikon parin sisään tapaamisia sekä kaupunginorkesterin että teatterilaisten kanssa, mutta ainakin näihin tapaamisiin asti epätietoisuus jatkuu.

– Se että Miniteatteri tulisi kaupunginteatterin yhteyteen, hämmentää varmaankin kaikkia. Emme tiedä vielä, miten se on ajateltu tapahtuvan, sanoo Hämeenlinnan Teatterin johtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo.

Miniteatterin johtaja Marja Myllyniemi sanoo olevansa kuin Liisa ihmemaassa.

– Kaikki on yhtä isoa kysymysmerkkiä. Meille on tärkeää säilyttää oma itsenäisyys. HÄSA

 

 

 

Menot