Kanta-Häme

Kulttuurivienti on kovaa bisnestä

Hämeenlinnan seudulla on poikkeuksellisen paljon soitinrakentajia, ja entistä suurempi osa verstaiden tuotteista myydään ulkomaille.

Yrittäjät ja käsityöläiset eivät ole jääneet odottelemaan kansainvälistymistukia, vaan maailmalle ponnistetaan omin voimin ja vertaistuen varassa.

– Tuntuu, että kansainvälistymistuet on tarkoitettu paljon suuremmille yrityksille kuin me, sanoo Harvialassa kitaroita rakentava Juha Ruokangas.

Hän kertoo hakeneensa muutaman kerran valtion vientiorganisaatioiden kansainvälistymistukea, ja aina sitä on myös myönnetty.

– Pikkufirmalle hyöty jää kuitenkin usein pieneksi suhteessa kaikkeen paperisotaan, mitä hakeminen vaatii, hän sanoo.

Janakkalalaisen vahvistin- ja pedaalivalmistajan Mad Professorin toimitusjohtaja Harri Koski sanoo, ettei yrittäjä edes odota kohdennettua tukea.

– Ennemmin toivon, että yritystoiminnassa olisi mahdollisimman vähän rajoituksia ja että yritysvero olisi järkevämpi, hän sanoo.

– Verotus tuntuu rankaisevan käsityöläistä menestyksestä, Ruokangas vahvistaa.

Ideat sinkoilevat …bänditreeneissä

Hämeenlinnalainen rumpuverstas Kumu Drums on parinkymmenen vuoden aikana saavuttanut ilmiömäisen maineen suomalaisten ja keskieurooppalaisten rumpalien keskuudessa, mutta vasta tänä keväänä yritys esittäytyi ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa perinteisessä Chicago Drum Show’ssa.

Juha Ruokangas ja Harri Koski jakelevat Pekka Helaselle auliisti neuvojaan. Rauta on kuuma, joten nyt on taottava.

– Nyt kun kiinnostus on herätetty, tuotteita pitää myös olla saatavilla, he korostavat.

– Voisiko ajatella, että Kumulla olisi siellä meidän kitaroiden kanssa yhteinen myyntinäyttely, soitinrakentajamestari Ruokangas ehdottaa.

Yhteistyö ja vertaistuki ovat hämäläisille soitinrakentajille luontaisia, sillä herrat ovat muutenkin tekemisissä keskenään.

Harri Koski ja Pekka Helanen perustivat hiljattain yhteisen bändinkin. Led Zeppelinin, Creamin ja muiden 1970-luvun klassikoiden biisejä veivaava bändi on sen verran tuore, ettei sillä ole nimeäkään. Ajatustenvaihto ja ideat Amerikkaan menosta sinkoilevat soittoharjoitusten lomassa.

– Meillä ei ole minkäänlaista intressiristiriitaa, kun kaikilla niin erilaiset tuotteet, Koski huomauttaa.

Hyvä maine kiirii …rajojen yli

Miten soitinrakentaja voi ponnistaa pienestä Suomesta maailmanmarkkinoille?

– On vain rakennettava niin hyvä brändi, että se kiinnostaa, Helanen, Koski ja Ruokangas henkäisevät kuin yhdestä suusta.

Miten temppu tehdään onkin toinen jo juttu.

– Maailma on täynnä soittimia, eikä ilman brändiä erotu. On oltava joku juju, Pekka Helanen sanoo.

Helasen Kumu-rummuissa jujuna on ainakin huippulaatu sekä se, että soittimet on rakennettu yksilöllisesti alusta loppuun.

Lisäksi tarvitaan hyvä imago.

– On näytettävä, että mahdollisimman monenlaiset soittajat käyttää sun soittimia, Juha Ruokangas sanoo.

Maineen rakentamiseksi vaaditaan myös hyviä testituloksia ja runsaasti osumia internet-hauissa.

Ruokangas on alusta asti panostanut verkkonäkyvyyteen. Hän osallistuu facebook-keskusteluihin ja vastailee viestiketjuihin. Usein viestittely johtaa ”oikeaan” yhteydenottoon ja tilaukseen.

”Kapellimestariperinne” …ei kanna soittimia

Aloitteleville yrityksille Harri Koskella on yksi neuvo: kansainvälistymisestä on alusta alkaen laadittava vähintään viiden vuoden suunnitelma. Vuodessa ei tapahdu vielä mitään, eikä kahdessa tai kolmessakaan vuodessa.

– Sitten joku voi messuilla huomata, että ”ai jaa sä olet vielä täällä – mitäs sulla sitten olisi tarjota”, hän kuvailee.

Soitinrakentajilla ei vielä sellaista kansainvälistä mainetta ja perinnettä kuin suomalaisella musiikilla keskimäärin on. Esimerkiksi suomalaiset kapellimestarit tiedetään maailmalla huippuluokan tekijöiksi. Soitinrakentajista ei ole kuultu.

– Pitää vaan olla älyttömän ahkera, on tehtävä töitä, Pekka Helanen sanoo.

Juha Ruokangas huomauttaa, että reilu annos hullunrohkeuttakin tarvitaan.

– Virheitä tulee, mutta niistä oppii, hän sanoo. (HäSa)