Kanta-Häme

Kumpi hyytyy ensin, akku vai pyöräilijä?

Talvipyöräily on varustelu- ja asennekysymys. Kristiina Uoti-Heikuran perheessä kakkosauto vaihdettiin sähköpyörään viime keväänä.

Uoti-Heikura aikoo pyöräillä työmatkat läpi talven – tai ainakin niin pitkään kunnes akku tai kuljettaja hyytyy pakkasessa.

– Toistaiseksi akku on toiminut moitteettomasti, mutta kovia pakkasia ei ole vielä ollut.

Polkemista avustavan sähkömoottorin akku on pitänyt kelien kylmetessäkin ladata noin kerran viikossa. Uoti-Heikura taittaa reilun viiden kilometrin työmatkan noin vartissa.

– Autolla matkaan menee 8–10 minuuttia, joten pyörä ei ole juurikaan hitaampi.

Talvella pyöräillessä nastarenkaat purevat hyvin tiehen, mutta vähintään yhtä tärkeää turvallisuuden kannalta on erottuminen pimeydestä. Sen vuoksi Uoti-Heikura on joutunut tuunaamaan muuten laadukasta kuorivaatetustaan.

– Aikuisille myytävissä ulkoiluvaatteissa on hirveän huonosti heijastimia.

Näkyvyyden hän on varmistanut heijastimilla ja led-valoilla varustetulla huomioliivillä, pinnaheijastimilla, pyörän etu- ja takavaloilla sekä housujen nilkkoja kiertävillä heijastimilla.

Ainakin alkutalvesta Uoti-Heikura on selvinnyt ilman pakkasenpuremia. Goretexia olevan kuorikerroksen alla hänellä on kevytuntuvatakki ja tavalliset työvaatteet. Jalat ovat pysyneet lämpiminä tavallisilla talvikengillä.

Pakkasrajaa Uoti-Heikura ei ole vielä miettinyt.

– Suurin ongelma on sormet, ne jäätyvät. Ehkä raja menee yli kymmenessä pakkasasteessa.

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista talvipyöräilyviikkoa. Hämeenlinnassa järjestetään kaksi teematapahtumaa.

Tänään torstaina Hämeenlinnan Tanssin Tehdas ry tarjoilee pyöräilijöille lämpimiä juomia ja pientä syötävää sekä jakaa lamppuja valottomille pyöräilijöille Viipurintien sillalla kello 15–17.

Perjantaina on vuorossa valopyöräily, joka ajetaan rantareittiä pitkin vastapäivään. Yhteislähtö on Linnan pyöräverstaan edestä Verkatehtaalta kello 19. Luovimmin itsensä ja pyöränsä valaisseet osallistujat palkitaan. HÄSA