Kanta-Häme

Kun autoista puhutaan, koolla on väliä

Konsta Niemen, 31, Scania Delta -linja-auton matkamittariin on kertynyt jo miljoona kilometriä, mutta uusi elämä on edessä. Sisätiloista on jo heivattu suurin osa tilausbussin matkustajapenkeistä pois, ja tilalle asennettu nahkasohvaa, keittiötä, ilmalämpöpumppu, telkkarit, tietokoneet, stereot sekä parisänky ja muita nukkumatasoja.

– Laminaattia pitäisi lyödä lattiaan, verhoilla nahalla loputkin penkit ja laittaa väriä ulkopintaan. Tämä on vielä pahasti keskeneräinen projekti, Niemi tuumaa.

Iittalalainen maanrakennusalan yrittäjä innostui linja-autojen tuunailusta muutama vuosi takaperin.

– Vuoden 1963 Volvo Viima oli ensimmäinen bussini. Se vain tipahti käteen, kun selailin nettiä. Viiman vaihdoin sitten saunalliseen bussiin, mikä taas vaihtui tähän vuosimallin -91 Scaniaan, mies kertaa harrastuksensa alkua.

Tuolloin hän ei vielä tiennyt Kylähulluista kulkureista mitään. Nyt hän on jäsen numero 180.

– Kai meitä nykyisellään on jo lähemmäs kaksi ja puoli sataa. Tämä on harrastus, tai ehkä enemmän semmoinen sairaus. Bussit rakennetaan alusta loppuun, vaihdetaan ideoita yhteisissä meetingeissä ja pidetään hauskaa, Niemi kuvailee maanlaajuisen yhteisön meininkiä.

Niemeä itseään bussien kanssa touhuamisessa kiinnostaa yhtä paljon niiin rakentelu, reissaaminen kuin bilettäminen.

– Scania on nyt rekisteröity 17 henkilölle. On hauska ajella tuolla maailmalla, kun voi ottaa jonkun kyytiinkin. Tilaa on!

Hieman pienempi linjuri olisi mahdollista rekisteröidä myös kuorma-autoksi. Bussin kuljettamiseen tarvitaan linja-autokortti, jota ei monelta löydy.

– On hankalaa saada kuskia, kun haluaisi itsekin ottaa kaljaa. Joutuu kärvistelemään selvin päin, Niemi harmittelee.

Tänä kesänä Niemellä on takana Kylähullujen kulkureiden tapaamisten lisäksi Aitoon kirkastusjuhlat ja kiertelyä leirintä-alueilla.

– Karavaanarit eivät jostain syystä tykkää meistä. Liikaa melua.

Niemen mukaan kuitenkin naisihmiset suhtautuvat vessoilla ja muilla mukavuuksilla varustettuihin linja-autoihin biletyspaikkana varsin suopeasti.

– Koolla on väliä. Jossain Ferrarissa on kovin pienet tilat, mies murjaisee.

Linja-autojen rakentelussa ei ole liikaa lainsäädännöllisiä rajoitteita. Konsta Niemi kertoo, että esimerkiksi poreammeet ja saunat ovat jokseenkin yleisiä lisävarusteita.

– Kyllä sen näkee, kun auto on rahalla tehty. Ne ovat kuin hienoimpia luksuskoteja, joihin on saatu hukkumaan rahaa kymmeniätuhansia euroja.

Sen sijaan moottoreiden virittely ei kuulu harrastuksen luonteeseen. Paukut laitetaan sisustamiseen ja hullutteluun.

– Itse olen tehnyt kaiken mahdollisimman halvalla, muutamilla satasilla. Kun kyllästyn tämän rakenteluun, myyn pois ja hankin uuden projektin tilalle, Niemi pohtii. HäSa

Päivän lehti

4.4.2020