Kanta-Häme

Kun liikunta lakkaa kiinnostamasta

Hiljaisen kesän jälkeen salit ja ryhmäliikuntatunnit täyttyvät liikunnan harrastajista. Innostus kuitenkin lopahtaa usein nopeasti. Miten liikunnasta voi tehdä pysyvän elämäntavan?

Kutomon Liikuntakeskuksen personal trainer Henna Vikman muistuttaa, että motivaatio on kaiken a ja o.

– Täytyy lähteä pikkuhiljaa liikkeelle. On hyvä etsiä laji, mistä itse tykkää ja tehdä suunnitelma. Se riippuu paljon ihmisestä.

Jos sohva houkuttelee tai ei uskalla aloittaa uutta harrastusta, voi olla viisasta kääntyä ohjaajan puoleen.

– Sitä helposti ajattelee, että en voi mennä tuonne, kun olen tämmöinen, mutta niin ei pitäisi olla. Voin näyttää liikkeet ja neuvoa itse asiakasta, joka tulee tunnille.

Itselleen on hyvä varata aikaa.

– Täytyy miettiä, mitkä ovat omat tarpeet, tavoitteet ja mikä on se oma tapa tehdä asioita.

Kannattaa myös aloittaa itselle helposta lajista ja tehdä asioita askel askeleelta.

– Voi osallistua sellaiselle tunnille, jossa treeni tehdään matalilla sykkeillä.

Kokeile eri lajeja

Jotta tulokset alkavat näkyä, olisi Vikmanin mukaan treenattava 2–3 kertaa viikossa tunti kerrallaan.

– Vaihtoehtoisesti joko pari kertaa viikossa kuntosalilla tai ryhmäliikuntatunnilla ja aerobista lenkkeilyä siihen päälle. Lisäksi on hyvä tehdä liikkuvuus- ja venyttelyharjoittelua. Treenimäärää voi vähitellen lisätä.

Toisille ihmisille toimivat eri jutut kuin toisille.

– Kannattaa kokeilla erilaisia lajeja ja pohtia, olisiko oma juttu lihaskuntoa, kestävyyttä vai liikkuvuutta lisäävää.

Liikunnan olisi hyvä olla monipuolista. Kun ei keskity vain yhteen asiaan, treenistä tulee vaihtelevampaa ja virkistävämpää.

– Esimerkiksi kuntosalilla ei kannata tehdä liikkeitä aina samoilla painoilla ja toistoilla, vaan kokeilla vaikkapa isompia painoja ja vähempiä toistoja, esimerkiksi kymmentä toistoa.

Tv-ohjelmat kannustavat

Viime vuosina yhä useampi tuntuu kääntyvän personal trainerin puoleen. Ihmiset haluavat Vikmanin mukaan tsemppausta ja treenien läpikäymistä yhdessä.

– Sen jälkeen kun on tullut Jutta ja superdieetit -ohjelma televisiosta, onhan personal trainereiden määrä lisääntynyt. Paljon mukavampaa on tehdäkin, kun joku tsemppaa vieressä. Personal trainerin puoleen voi kääntyä, oli sitten himoliikkuja tai vasta-alkaja ja olipa tavoitteena painonpudotus tai triathlon.

Maltti on valttia

Joskus käy niin, että käy säännöllisesti tunneilla ja saavuttaa tuloksia, mutta liikunta tuntuu silti pakkopullalta.

– Silloin on hyvä miettiä, pystyykö kroppaa haastamaan jollain muulla tavalla.

Kun kiire painaa päälle, tulisi tuloksia saavuttaa hyvin nopeasti. Nykyään suosittuja ovat myös puolen tunnin treenit, jotka lupaavat polttaa paljon kaloreita lyhyessä ajassa.

– En kuitenkaan suosittele pelkästään niitä tekemään kymmentä viikossa. Palautuminen pitää huomioida.

Tasapaino syytä säilyttää

Lepo on monesti helpommin sanottu kuin tehty.

– Lihaskipu on merkki siitä, että on aika pitää välipäivä treeneistä.

Myös tavallinen liikkuja voi ajautua ylirasitustilaan. Silloin sykkeet heittävät korkealla, kovia tunteja vedetään paljon ja lepopäiviä ei ole. Lepo, ravinto ja liikunta onkin oltava tasapainossa.

 – Itsekin välillä huomaan, että kroppa käy ylikierroksilla. Väsyneenä ei kannata lähteä treenaamaan.  Esimerkiksi töiden jälkeen kannattaa syödä ensin ja miettiä, onko vielä huono olla.

Myös se on tärkeää, että on armollinen itselleen.

– Ei se painonpudotus ole hetkellistä, koska ei se painokaan ole hetkessä tullut. Ei parane tuskastua. Kyllä se siitä lähtee, Vikman kannustaa. (HäSa)

Tanja Kröger