Kanta-Häme

Kun nopeus nousee, kasvaa myös vastuu

Sekä poliisi että karavaanarit ottaisivat ilolla vastaan muutokset, jotka uusi tieliikennelaki toteutuessaan toisi matkailuajoneuvojen nopeusrajoituksiin.

Lakiluonnoksessa, jonka lausuntokierros päättyi viime viikolla, esitetään, että pakettiautojen ja matkailuautojen ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista luovuttaisiin. Nämä ajoneuvot siis voisivat ajaa tulevaisuudessa samaa tiekohtaista nopeutta kuin muutkin autot. Nykyisin rajoitus on ajoneuvotyypistä riippuen 80–100 kilometriä tunnissa.

Uudistuksella tavoitellaan entistä sujuvampaa liikennettä.

Matkailuajoneuvon käyttäjien etuja valvovan keskusjärjestön SF-Caravan ry:n toiminnanjohtaja Timo Piilonen kertoo, että ajoneuvokohtaisista rajoituksista luopuminen saa kannatusta.

– Kannatamme sitä, että matkailuautoja koskisivat tiekohtaiset nopeusrajoitukset. Käytännössä matkailuautot voisivat siis ajaa samaa nopeutta kuin muu liikenne. Uudistuksen myötä liikennevirta olisi tasaisempaa ja se lisäisi turvallisuutta, Piilonen perustelee.

Hänen mukaansa SF-Caravanissa ei nähdä, että uudistukseen liittyisi riskejä.

– Emme tietenkään pysty tätä osoittamaan, mutta eivät pysty muutoksen vastustajatkaan, Piilonen sanoo.

– Uudistus ei tarkoittaisi sitä, että vanhalla ajoneuvolla olisi pakko ajaa satasta. Se on jo mukavuuskysymys. Vanhalla pelillä se olisi itselle epämukavaa.

Liikenneturvassa uudistusta taas ei kannateta. Toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvaisen mukaan laki pitäisi muotoilla ajoneuvon iän ja kunnon perusteella.

– Uusille pakettiautoille ja matkailuajoneuvoille korkeammat nopeusrajoitukset ovat ihan hyvät, mutta vanhoilla ajoneuvoilla pitäisi säilyttää nykyiset nopeusrajoitukset, Tarvainen sanoo.

Hänen mukaansa ajoneuvokannan uudistuminen on tärkeää ja lakiesityksen mukaiset nopeusrajoitusten muutokset houkuttelisivat ennemmin pitämään vanhoja ajoneuvoja käytössä.

Lisäksi Liikenneturvassa pohditaan muutosten vaikutuksia liikennekäyttäytymiseen.

– Muutokset eivät poista ohituksia, ja myös paketti- ja matkailuajoneuvoille saattaisi uusien nopeusrajoitusten takia tulla tarve ohittaa.

– Yksittäiset muutokset eivät ole kovinkaan isoja ja maata mullistavia, mutta niiden yhteisvaikutus ei ole turvallisuudelle myönteinen. Muutokset tuntuvat pieniltä ja ymmärrettäviltä, mutta niillä on keskinopeutta nostava vaikutus, Tarvainen sanoo.

Poliisi puolestaan muistuttaa, että uudistus toisi entistä enemmän vastuuta matkailuajoneuvon kuljettajalle. Hämeen poliisin liikennesektorin johtajan, ylikomisario Jouni Takalan mukaan uudistuksessa ei ole poliisin kannalta ongelmaa.

– En usko, että sillä olisi vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Ajoneuvot ovat kehittyneet ja pysyvät liikennevirran mukana. On hyvä, jos ohitustarve vähenee.

– Tilannenopeus on kuitenkin edelleen huomioitava, Takala huomauttaa. HÄSA

Päivän lehti

27.1.2020