Kanta-Häme

Kun työstä nauttii, 50 vuotta on lyhyt ura

– Pojat lupasivat jäädyttää haalarini hallin kattoon!

Moottoriasentaja Mauri Valkaman työuralle tuli Hämeen Dieselissä viime keskiviikkona pituutta 50 vuotta ja neljä kuukautta ja miehen elämäntaipaleelle 68 vuotta.

Suuriin ikäluokkiin kuuluva ja vielä täydet mahdolliset työvuodet urakoinut mies ei pidä tekemisiään minään ihmeenä. Mukava työ ja hyvä henki työpaikalla ovat taanneet, ettei jaksamista ole tarvinnut miettiä.

– Täällä on muutama muukin mies jo tehnyt suunnilleen 50 vuotta töitä ennen eläkkeelle jäämistään. Täällä viihtyy, kun porukalla on yhteinen huumori.

Valkamaa kannusti työn jatkamiseen aiempi eläkejärjestelmä, joka mahdollisti paremman eläkkeen kerryttämisen työskentelemällä jopa 68 vuoden ikään saakka. Uusi, pitempään uraan pakottava laki ei Valkaman mielestä ole onnistunut.

Ikärasismista ei Hämeen Dieselilssä näy jälkeäkään. Itsensä moneen otteeseen kurssittanut ja kouluttanut Mauri Valkama opettaa nuoria koneistajia ja moottoriasentajia työssä, jota ei pelkkiä kirjoja lukemalla opi. Vanhan konkarin hiljainen tieto siirtyy nuoremmille.

– Tietotekniikan jätän kokonaan nuoremmille. Minä kunnostan isoja, perinteisiä moottoreita ja koneita. Nekin ovat tahtoneet vaihtua sitä mukaa kuin jonkin on oppinut tekemään.

Varsinaisen työn lisäksi Valkama on vaatimattomalla ja rauhallisella tyylillään ohjannut nuoria myös ammattiyhdistykseen. Luottamusmiehenäkin työskennellyt mies on onnistunut vakuuttamaan nuoret, että työntekijöiden edut taataan vain yhdessä sopimalla.

Sipilän hallituksen linja saa miehen pyörittämään päätään. Ay-liikettä yritetään ajaa alas, mutta lyhytnäköisesti.

– Ei taloutta saa pystyyn lomarahojen, lomien tai palkkojen leikkauksilla. Tekeminen se on, joka tuottaa. Jos se poljetaan alas viemällä motivaatio, epäonnistutaan. Tuotanto laskee ja ostovoima menee.

Vuosikymmenten aikana Hämeen Dieselillä on eletty nousu- ja laskukausien mukana. Kun Mauri Valkama tuli helmikuussa vuonna 1969 taloon, työntekijät laskettiin yhden käden sormin. Jo vajaan vuoden kuluttua joukko oli kasvanut lähes pariinkymmeneen.

– Isojen moottoreiden korjaamisessa näkyvät taloustilanteen vaihtelut. Vuonna 1978 meillä oli kädet täynnä töitä ja väkeä lähes 60, kun kaivosteollisuudessa meni lujaa. Nyt taas lama on hiljentänyt työt, vaikka niitä pikkuhiljaa tuleekin lisää.

Tänä vuonna korjaamolla näkyy erityisesti satamien hiljeneminen heikon vientitilanteen vuoksi. Trukkeja ei korjauteta vaan seisotetaan satamissa.

Kalliiden moottorien kunnostaminen uuden veroisiksi on ollut yrityksille kannattavaa. Samaa moottoria käytetään useaankin kertaa korjattavana, jolloin moottorin kuluvat osat vaihdetaan.

– Kun moottori tulee eteeni, se puretaan ensin täysin osiin. Kuluneet ja rikkoutuneet osat vaihdetaan, kaikki puhdistetaan ja moottori kootaan taas uudelleen. Lopuksi se maalataan uuteen uskoon.

Käsityö on kallista, mutta isojen dieselkuormureiden, trukkien, murskaimien ja vastaavien hankintahinta on niin kova, että yritykset laskevat korjaamisen ja osien vaihdon kannattavan. Työt tuskin loppuvat.

– Kyllä minä olen lupautunut tulemaan vielä välillä töihin, kun tarvitaan. En ihan kokonaan vielä täältä lähde, Mauri Valkama virnuilee ja väittää, että haalareitakin riittää, vaikka yhdet hallin kattoon nousisivat! HÄSA