Kanta-Häme

Kun verkko uhkaa nielaista

Leikataanpa heti aluksi huhuilta siivet: Kasarmikadulla sijaitseva Hämeenlinnan ainoa yksityinen matkatoimisto Häme-Matkat oy ei ole lopettamassa toimintaansa.

Yrittäjä Arjaliisa Arra on saanut vastailla asiakkaiden kysymyksiin tiuhaan jo parin viikon ajan.

Syynä on se, että Primera Holidaysin omistaman Matka-Vekan Hämeenlinnan toimiston ilmoitettiin sulkevan ensi kesänä ovensa. Kaupunkilaisten suussa matkatoimistot näyttävät menevän sekaisin.

Primera Holidays ilmoitti maaliskuun alkupuolella sulkevansa viisi myymälää ja irtisanovansa niiden parikymmentä työntekijää.

Yhtiölle jää Suomeen kolme perinteistä kivijalkamyymälää, muut myymälät muuttuvat ryhmämyyntipisteiksi.

Pienen, käytännössä kahden vakituisen ihmisen voimin pyörivän Häme-Matkojen on pitänyt viime vuosien aikana sopeutua täysin uudenlaiseen markkinatilanteeseen.

Kun verkko on helpottanut matkojen suunnittelun helpoksi, ovat matkatoimistojen ovet käyneet entistä harvemmin.

Alkuvaiheen innostuksen jälkeen suunta on kuitenkin Arjaliisa Arran mukaan jälleen vähitellen kääntymässä.

– Verkon tarjonta on niin valtava, että asiakkaat pyytävät taas meitä hoitamaan asiat puolestaan.

Arran mukaan onkin yhä tavallisempaa, että asiakkaat tutustuvat kohteisiin googlettelemalla ja vertailevat esimerkiksi lentojen hintoja. Liikkeeseen he kävelevät valmiin toivelistan kanssa.

Jos kuluttaja on epävarma, auttaa matkatoimisto väistämään tavallisemmat miinat.

Esimerkiksi Yhdysvaltoihin vaadittavasta Esta-maahantuloluvasta voi joutua pulittamaan jopa kuusinkertaisen summan, jos tulee laittaneeksi rastin väärään paikkaan eikä tiedä, että Estan hinta omatoimisesti verkossa täytettynä on 14 dollaria eli hieman alle 13 euroa.

Matkatoimisto tarjoaa apua ja turvaa asiakkaalle myös erilaisissa poikkeustilanteissa kuten lakkojen aikana.

– Monesti ihmiset luulevat, että me varaamme samoja lentoja ja hotelleja netistä kuin mitä he voisivat varata. Meillä on kuitenkin aivan oma varausjärjestelmämme, netistä emme varaa mitään.

Pian 38 vuotta täyttävän Häme-Matkojen päätuote on räätälöidyt lento- ja hotellipaketit, mutta valikoimissa on myös esimerkiksi seura, laiva- ja ryhmämatkoja.

Asiakaskunnan ikähaitari venyy äärestä laitaan, mutta uusi ilmiö ovat yritysasiakkaiden määrän lisääntyminen.

– Kun yrityksissä on supistettu, ei niissä ole enää välttämättä ihmisiä hoitamaan matkajärjestelyitä. HÄSA