Kanta-Häme

Kunnallinen jätehuolto käynnistynyt kangerrellen – lepaalainen lapsiperhe on hyödyntänyt naapurin jäteastiaa

Roska-astiat ovat täynnä monella alueella. Esimerkiksi Lepaalla asuva lapsiperhe on joutunut turvautumaan naapurin astiaan.
Kiertokapulalle siirtyneissä asiakastiedoissa on ollut puutteita ja virheitä. Siksi jäteastiat pursuavat monessa pihassa.

Lepaalla asuva Anniina Haikka on kahden pienen lapsen äiti. Nuorempi lapsista on vielä vaippaiässä ja siksi jätettä kertyy.

– Meidän roska-astia on tyhjennetty viimeksi 19. syyskuuta. Onneksi naapuri antoi luvan viedä pusseja hänen astiaansa, muuten tällä olisi jo kaaos, Haikka sanoo.

Hän kertoo, ettei kotiin ole missään vaiheessa tullut Kiertokapulan lupaamaa kirjettä, jossa kerrottaisiin kunnalliseen jätteenkuljetukseen siirtymisestä.

Hän otti lopulta itse yhteyttä Kiertokapulaan viime viikolla, ja sieltä luvattiin tyhjennys maanantaille. Maanantaina aamupäivällä jäteauto ei vielä ollut käynyt paikalla, mutta iltapäivällä odotettu auto kurvasi pihaan.

Tilanne on vastaavanlainen muuallakin Lepaalla. Hattulalainen valtuutettu Mari Monto (vihr.) kertoo tietävänsä kylällä monia, jotka eivät ole saaneet mitään tietoa uudesta järjestelmästä.

– Minä ja sisareni emme esimerkiksi ole saaneet yhtään kirjettä. Olen osannut seurata tätä, kun olen kunnan teknisessä lautakunnassa ja tunnen sitä kautta asiaa.

Osalla lepaalaisista, kuten muuallakin, kunnallinen jätteenkuljetus on käynnistynyt ajallaan ja moitteettomasti. Silti esimerkiksi saman kadun varrella osa astioista on tyhjennetty ja osa jäänyt tyhjentämättä.

– Minua huolestuttaa eniten asian periaatteellinen puoli. Osa ihmisistä ei selvästikään ole saanut tietoa muutoksesta, ja nyt heidän pitäisi itse osata hoitaa asia kuntoon, Mari Monto sanoo.

Kunnallinen jätteenkuljetus käynnistyi Hattulassa sekä Kalvolan, Rengon ja läntisen kantakaupungin alueella viikko sitten.

Jätelain mukaan yritykset ovat olleet velvollisia raportoimaan jätteenkeräyksestä vuosittain jätelautakunta Kolmenkierrolle. Asiakastiedot on välitetty Kiertokapulalle näiden raporttien perusteella.

– Niissä on ollut selviä puutteellisuuksia, ja se on ollut yllätys meillekin. Viranomaisen syytä tässä on se, että emme ole pystyneet valvomaan raportointia riittävästi, sanoo jätelautakunta Kolmenkierron jätehuoltokoordinaattori Satu Ala-Könni.

Hän sanoo, että puuttuvien asiakastietojen määrää on vaikea arvioida, mutta niitä on valitettavan paljon.

Kiertokapulan palvelupäällikkö Liisa Sivusaari harmittelee sitä, ettei tieto muutoksesta ole tavoittanut kaikkia.

– Kaikkiin kotitalouksiin lähetettiin helmi-maaliskuussa kirje, jossa kehotettiin ottamaan yhteyttä, jos osoitteellista kirjettä ei myöhemmin tule. Se meni ilmeisesti ohi monilta.

Hänen mukaansa asiakastiedot on kerätty nimenomaan jätteenkuljetusyrityksiltä, koska silloin on saatu samalla tieto myös esimerkiksi jäteastian koosta ja tyhjennysvälistä.

– Tiedoissa on ollut puutteellisuuksia ja virheitä. Nyt tilanne on sellainen, että kun kaikki havahtuvat yhtä aikaa, me emme millään pysty vastaamaan kaikkiin puheluihin ja sähköposteihin heti, hän sanoo.

Hän kertoo, että sähköposteihin pyritään vastaamaan viiden päivän kuluessa ja puheluihin niin paljon kuin ehditään. HÄSA

Siirtyminen kahdessa osassa

Kunnalliseen jätehuoltoon siirrytään Hämeenlinnassa ja Hattulassa kahdessa osassa.

Ensimmäiset alueet eli Hattula, Kalvola ja Renko sekä kantakaupungin länsiosat siirtyivät lokakuun alussa. Ydin-Häme ja pääosa kantakaupungista siirtyvät uuteen järjestelmään ensi toukokuun alussa.

Lokakuun alusta alkaen sekajätteen kuljetuksen hoitavat ensimmäisillä alueilla Remeo oy ja Urbaser oy (entinen Reno Norden).

Jos tyhjennystä ei tule

Jos kotiin ei ole tullut kirjettä jäteastian uudesta tyhjennysaikataulusta, asiakkaiden toivotaan ottavan yhteyttä jäteyhtiö Kiertokapulaan joko puhelimitse (075 753 0010) tai sähköpostilla (asiakaspalvelu@kiertokapula.fi).

Muutoksesta on tiedotettu kaikkiin kotitalouksiin jaetulla kirjeellä, Tietokapula-lehden välityksellä sekä osoitteellisilla kirjeillä.