Kanta-Häme Hämeenlinna

Kunnat eivät voi ostaa sikaa säkissä – Tunnin junan linjaus ratkaisee sen, kannattaako hankeyhtiöön lähteä mukaan

Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen sanoo, että maakuntaliittojen saaman tiedon mukaan ratahankkeille kannattaa hakea EU-rahoitusta mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman paljon. Arkistokuva Esko Tuovinen

Päärata vai uusi oikorata? Vastaus tähän kysymykseen sanelee pitkälle sen, ovatko Kanta-Hämeen kunnat valmiita osallistumaan uusia ratainvestointeja suunnittelevaan hankeyhtiöön.

Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen sanoo, että osakassopimusneuvottelut ovat juuri se paikka, jossa tulevan ratayhteyden linjaukseen pitää vaikuttaa.

– Kuntien täytyy ennen sitoutumista saada jonkinlainen varmuus siitä, että niiden panostus kannattaa. Eli Kanta-Hämeen kunnat sitoutuvat maksamaan osan ratahankkeen suunnittelusta vain, jos nopeampi raideyhteys noudattelee nykyisen pääradan linjausta, Ahonen sanoo.

Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko (vas.)  ja Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala. Kuvat Hämeen Sanomien arkisto

Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko sanoo saman asian vielä hieman tiukemmin sanakääntein.

– Hämeenlinnan, Janakkalan ja Riihimäen ei pidä olla mukana uutta oikorataa selvittävässä yhtiössä. Me osallistumme suunnittelukustannuksiin vain, jos uusi rata kulkee nykyistä pääratakäytävää.

 

Lisää aiheesta: Taistelu tulevasta ratalinjauksesta kiihtyy – “Tämä on Hämeelle elämän ja kuoleman kysymys”

 

Nyt on vaikuttamisen paikka

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala katsoo, että neuvottelupöytään kannattaa istua joka tapauksessa, kuten kaupunginhallitus keväällä linjasi.

– Kanta-Hämeen kuntien näkemys on, että Suomi-rata tulisi toteuttaa nykyistä päärataa noudatellen, tällöin se hyödyttää parhaiten koko liikenneverkkoa. Jos kokonaan uusi linjaus tarkoittaisi samalla sitä, ettei nykyiseen päärataan panosteta enää ollenkaan, sellaisessa suunnittelussa meidän ei kannata olla mukana.

Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen (vas.) ja Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio. Kuvat Hämeen Sanomien arkisto

Hämeenlinnan ja Riihimäen tavoin myös Janakkala päätti keväällä, että kunta haluaa mukaan hankeyhtiöön.

– Haluamme olla neuvotteluissa mukana vaikuttamassa pääradan puolesta, tämä on nyt se paikka, sanoo kunnanjohtaja Tanja Matikainen.

Maakuntakaavassa vain päärata

Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) on tyytyväinen siihen, että liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin haluaa kunnat mukaan hankeyhtiöön.

– Tärkeintä on saada suunnittelu liikkeelle nopeasti, että hankkeelle päästään hakemaan EU-rahoitusta.

Vaikka ratayhteyden linjaus on edelleen auki, Rautio huomauttaa, että esimerkiksi uudessa, vuoteen 2040 ulottuvassa maakuntakaavassa ei ole muita raidealuevarauksia kuin nykyinen päärata.

Ministeriö ja liitot eri linjoilla

Maakuntajohtaja Ahonen harmittelee sitä, että liikenneministeriöllä ja maakuntaliitoilla on tällä hetkellä erilainen näkemys siitä, kuinka paljon ja millä aikataululla EU-rahoitusta olisi mahdollista saada.

– Maakuntaliittojen kanta on edelleen se, että EU:lta kannattaa hakea mahdollisimman nopeasti mahdollisimman isoa summaa jo CEF-täydennyshaussa, joka avataan lähiaikoina. Ministeriö tuntuu nyt painottavan seuraavan ohjelmakauden hakua, joka käynnistyy ilmeisesti vasta vuoden 2021 lopulla. HÄSA