Kanta-Häme

Kuski usein kännykkä korvalla

– Juuri tuli vastaan tukkiauto, jonka kuskilla oli kännykkä korvalla, kertoo Liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Rauli Syrjälä.

Liikennettä valvovalle poliisille ilmiö on jokapäiväinen.

Sillä kerralla seurauksena oli 50 euron rikesakko. Jos kysymys on liikenteen vaarantamisesta, mennään tietysti suoraan sakoille.

Läheskään aina tilanne ei kuitenkaan salli ison ajoneuvoyhdistelmän pysäyttämisestä, eli se ei ole valvonnallisesti järkevää, kuten ylikonstaapeli Syrjälä asian ilmaisee.

– Lennosta saisi kännykkää käyttäviä kiinni paljon nykyistä enemmän.

Yrittäjän kanta ehdoton ei

Kuljetus Tyvin toimitusjohtaja Heikki Tyvi on jyrkän yksiselitteinen suhtautumisessaan kännykän tai tietokoneen käyttöön ajon aikana

– Niin ei saa tehdä, koska se selvä turvallisuusriski ja tietysti myös laissa kiellettyä. Asiaan kiinnitetään jatkuvasti huomiota muun muassa turvallisuuskoulutuksessa.

Turvallisuus menee toimitusjohtaja Heikki Tyvin mukaan asiassa aina yksilön edun edelle.

– Toki liikenteessä on kuitenkin yksilöitä, eikä ohjaamoissa ole valvontakameroita.

Huomio pidettävä ajamisessa

Kännykän käytön ilman hand’s free -laitetta kieltävä laki on ollut tiukennettuna voimassa jo kymmenkunta vuotta. Kiellettyä on kaikenlainen muukin toiminta ohjaamossa, joka vie huomion itse ajamisesta.

– Havaintojen mukaan ajon aikana puuhastellaan monen moista muutakin kuin puhutaan puhelimessa, sanoo ylikonstaapeli Rauli Syrjälä Hämeenlinnan Liikkuvasta poliisista.

Tietokoneen näpyttelyä kuorma-auton ohjaamossa ei liikennettä valvova poliisi voi edes havaita, mutta yhtä lailla kiellettyä on sekin – ja ilmeisen yleistä.

Tietotekniikka on yleistynyt kuorma-autojen ohjaamoissa, ja kannettava tietokone on mukana monessa autossa.

Kosketusnäytöllisen älypuhelimen kautta voi olla jatkuvasti ja monin tavoin yhteydessä ulkomaailmaan, mutta sen käyttö vie myös tehokkaasti huomion ajamisesta.

– Myös navigaattorin käyttö voi herpaannuttaa kuljettajan hetkiseksi.

Poliisilta heruu myös jonkin verran ymmärrystä kuljettajille.

– Kehitys on mennyt eteenpäin, eihän sitä voi pysäyttää. Nuoriso on syntynyt kännykkä kourassa ja läppäri sylissä. Eivät ne isännätkään kuljettajille turhaan ajon aikana soittele.

Kuljetusten aikataulut ja tehokkuus on kiristetty äärimmilleen.

– Uusia ohjeita ajojärjestelyistä saattaa tulla pitkin päivää. Senhän arvaa, maltetaanko niitä lukemaan joka kerta pysähtyä.

Kuljettajien ja kuljetusyrittäjien pitäisi kuitenkin Rauli Syrjälän mukaan ymmärtää, mitä ajon aikana voi tehdä.

Kohtalokas pieni hetki

Käytännössä huomio ei välttämättä kiinnity johonkin kuin pieneksi hetkeksi, mutta juuri se hetki voi ylikonstaapeli Syrjälän mukaan koitua kohtalokkaaksi. Hän johtaa liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntaa Kanta-Hämeessä.

Kännykänkäyttö tai muu keskittymistä haitannut tekijä on ollut useita kertoja mahdollisena osasyynä onnettomuuksiin, mutta tutkinnassa ei välttämättä päästä epäilyä pidemmälle.

– Puhelutietojen tarkistaminenkaan ei epäillyissä tapauksissa ole kovin yksinkertaista.

Lisäksi kuljettajat eivät kerro välttämättä ulosajon tai muun onnettomuuden jälkeen todellista toimintaansa.

– Tilanne saattaa olla hyvinkin nolo. Kun raskas ajoneuvoyhdistelmä ajautuu pehmeälle pientareelle, se lähtee käsistä kerralla.

Epäily herää etenkin silloin, kun ojaan on tupsahdettu yllättäen suoralla tiellä, eikä kuljettaja pysty keksimään mitään selitystä. Näytön saaminen on silloinkin lujassa samaan tapaan kuin silloin, jos suistumisen syy on kuljettajan nukahtaminen.

Kuljettajilla selvä ohjeistus

Toimitusjohtaja Heikki Tyvi sanoo, että Kuljetus Tyvin kuljettajat käyttävät tietokoneita, mutta niistä tarkistetaan ajot ennen liikkeelle lähtemistä, ei koskaan liikenteessä.

– Samaan tapaan kaikki merkinnät koneelle työpäivän aikana tehdään ajoneuvon ollessa pysähtyneenä.

Tyvin autoissa on kuljettajien käytössä hand’s free -laitteet.

Palautetta kuljettajien ajokäytöksestä tulee Kuljetus Tyvin johdon tietoon vain harvoin.

– Olemme kiitollisia kaikesta saamastamme palautteesta, sanoo toimitusjohtaja Heikki Tyvi.

Rajoittimet nopeuteen 83 km/t

Heikki Tyvi kertoo, että turvallisuus on takana – polttoainetalouden lisäksi – myös Kuljetus Tyvin päätöksessä, jonka mukaan yhtiön autojen nopeudenrajoittimet on säädetty nopeuteen 83 km/t, kun yleinen rajoitus on 87 km/t.

– Monet muutkin yritykset ovat tehneet saman päätöksen, Heikki Tyvi huomauttaa. (HäSa)

Päivän lehti

8.4.2020