Kanta-Häme

Kuukautiskuppi valloittaa maailmaa

Suomalaisia kuukautiskuppeja voi ostaa ensimmäistä kertaa syksyllä 2005. Sen jälkeen niitä on myyty Suomessa yli 100 000. 

– Suomessa lähes kaikki nuoremmat naiset tietävät kupin olemassaolosta. Useimmat käyttäjät tutustuvat kuppiin 20–30-vuotiaina, kertoo Lune Groupin toimitusjohtaja Heli Kurjanen, jonka ajatuksesta suomalainen Lunette-merkkinen kuppi on syntynyt.

Tyypillistä on ollut, että kuppia käyttävät vihreitä arvoja kannattavat. Nyt yrityksen tavoitteena on kuitenkin tehdä tuotteesta valtavirtaa. Pitkään kuppeja on voinut ostaa vain apteekeista ja ekokaupoista, mutta toukokuussa S-ryhmä ottaa kuukautiskupin ruokakauppojensa valikoimiin.

– Tuotteemme kohderyhmänä ovat kaikki naiset, joilla on kuukautiset. 11–55-vuotiaat, toteaa Kurjanen.

Linnan klinikan gynekologi Seppo Kivinen kertoo, ettei näe kuukupin käytössä oikeastaan minkäänlaisia ongelmia.

– Ne jotka ovat sen löytäneet, ovat yleensä hyvin tyytyväisiä siihen. Jolleivät kuukautiset ole kovin runsaat, sitä ei tarvitse tyhjentää kuin kaksi kertaa päivässä ja kuppia voi käyttää myös öisin.

Kivisen mukaan tamponit kuivattavat limakalvoja ja aiheuttavat monelle ongelmia sen vuoksi. Siteissä taas erilaiset kemikaalit aiheuttavat iho-oireita ja hiivatulehduksia.

Kivinen kertoo uransa aikana poistaneensa useita tamponeja naisilta. Yhtään jumiutunutta kuukuppia ei hänen eteensä ole tullut.

Toisaalta myös jo siteiden ja tamponien aiheuttama jätteen määrä on aika iso asia.

– Kuukuppien ei ole myöskään todettu altistavan harvinaiselle, mutta hengenvaaralliselle toksiselle shokkioireyhtymälle, joka voi aiheutua tamponien käytöstä, Kivinen kertoo.

Lune Group Oy:n liiketoiminta on vuosittain kasvanut keskimäärin 20 prosenttia, mutta viime vuonna kasvua tuli 60 prosenttia. 

– Vastuullisuus on tullut muotiin. Moni haluaa korvata kertakäyttötuotteet kestotuotteilla, mikäli se on mahdollista. Yksi kuukautiskuppi kestää oikein käytettynä monta vuotta, sanoo Kurjanen.

Kuukautiskupin suosion kasvu ei ole vain suomalainen ilmiö. Lunetten kaikki tuotanto tehdään Suomessa, mutta myydyistä tuotteista noin 85 prosenttia menee vientiin.  Suurimpia kohdemaita ovat tällä hetkellä USA, Ruotsi, Saksa, Ranska ja Australia.

– Kyllä meillä on tarkoitus valloittaa maailma. Haluamme, että kuukautiskuppi on yhtä tavallinen vaihtoehto kuin siteet ja tamponit, sanoo Kurjanen. HÄSA