Kanta-Häme

Kyläjoen uusittu silta on tiekunnan ylpeys

Aivan Kyläjoen sillan kupeessa Tuuloksessa asuva Vaula Kolunen ei ole suotta ylpeä kotitalonsa vierestä kulkevasta yksityistiestä. 60-luvun alussa rakennettu Kyläjoen silta remontoitiin täysin viime kesänä, eikä siinä ole enää moitteen sijaa.

– Olen asunut sillan vieressä koko elämäni, mutta en huomannut sen olevan huonossa kunnossa ennen asiantuntijoiden tarkastusta. Tottakai siltaremontti oli kova homma tiekunnalle, mutta kyllä se kannatti, Vaula Kolunen kehuu.

Kyläjoen-Punkan yksityistien tiekunnan apuna on ollut jo vuosia tieisännöitsijä Anu Perttunen, joka on oppinut kymmenen vuoden aikana tuntemaan tieverkoston kuin omat taskunsa. Osa yksityisteistä saattaisi hänen mielestään kestää jopa raskaimmatkin 76 tonnin puurekat. Ongelmia tulee, kun siirrytään ajamaan valtion omistamaa paikallistietä.

Vaula Kolusen ja Anu Perttusen kokemusten mukaan monet yksityistiet ovat jo paikallisteitä paremmassa kunnossa.

– Tiet ovat niiden varrella asuville ihmisille todella tärkeitä. Teitä tarvitaan yhä enemmän nyt, kun palvelut ovat kauempana ja teitä käyttävät koneet ovat suurempia. Loma-asutus lisää liikennettä. Tienpidosta tulee koko ajan yhä vaativampaa, Anu Perttunen sanoo.

Hankalasta tilanteesta teillä kertoo omaa kieltään painorajoitusten jatkuva lisääntyminen myös yleisillä teillä. Viime viikonloppuna Anu Perttunenkin pystytti painorajoitusmerkkejä koko ajan pehmeneville yksityisteille.

Tuuloksessa remontoitiin siltoja

Tuuloksessa tehtiin viime vuonna valtakunnallisestikin historiaa, kun kaksi tiekuntaa teki yhteistyötä. Toinen tiekunta oli jo entuudestaan Anu Perttusen vastuulla, mutta Multasillan yksityistie oli hänelle aivan tuntematon. Ajatus yhteistyöstä syntyi sattumalta, mutta osoittautui heti kättelyssä järkeväksi asiaksi.

– Kun teimme tiekuntien kanssa yhteistyötä, säästimme siltaremontin kustannuksista heti kättelyssä 30 000 euroa. Jos yhteistyötä tehdään esimerkiksi talvikunnossapidossa, saadaan säästöjä lisää. Tienpito maksaa paljon, eikä rahaa saada mistään. On pakko keksiä uusia tapoja toimia, Anu Perttunen uskoo.

Tuuloksen siltaremontit ovat Suomen tieyhdistyksen yksityisteiden toimialajohtaja Elina Kasteenpohjan mielestä poikkeuksellisen hienoja esimerkkejä yhteistyön järkevyydestä. Paikallisteillä on 300-350 remonttia odottavaa siltaa, mutta niitä lykätään yleensä mahdollisimman pitkään kalleutensa takia.

Tuuloksen remontit maksoivat noin 80 000 euroa, joista 75 prosenttiin saatiin ely-keskuksen tukea. Anu Perttunen uskoo, että tukea saadaan vielä lisää Hämeenlinnan kaupungilta.

Tiekuntia on joka lähtöön

Tieisännöitsijä Anu Perttunen vastaa noin 170 kilometrin yksityisteistä Hämeenlinnassa, Hämeenkoskella, Janakkalassa ja Hausjärvellä. Teistä lyhin on alle 200 metriä ja pisin yli 28 kilometriä. Osakkaita teillä on tuhansia. Esimerkiksi parinsadan metrin mittaisella tiellä on yhdeksän osakasta, mutta toisaalta on tiekuntia, joissa on yli 200 osakasta.

35 tiekunnassa Anu Perttunen vastaa käytännössä ihan kaikesta, mutta kymmenessä hän hoitaa pääasiassa hallinnon ja laskutuksen. Tieasiat ovat usein työläitä ja tienpito kallista. Tieisännöitsijä on silloin järjen ääni.

– Yksityistiet ovat erilaisia. Suurinta osaa niistä ei ole edes erikseen rakennettu, vaan ne ovat aikojen kuluessa muotoutuneita. Luonnolle mekään emme voi mitään, Perttunen sanoo kelirikkoaikaa odottaen.(HäSa)