Kanta-Häme

Kymmeniätuhansia autojen takaisinvetoja

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin yksittäinen takaisinkutsukampanja voi koskea jopa kymmeniätuhansia ajoneuvoja.

Toyotan lokakuun lopussa ilmoittamassa takaisinvedossa etuturvatyyny vaihdetaan yli 14 000 autoon. Suuri rutistus on tulossa Volkswagen-konsernilta, joka jäi aiemmin syksyllä kiinni laajasta diesel-autojen typpioksidipäästöjen manipuloinnista.

Trafiin ilmoitetaan vuosittain noin sata ajoneuvolain mukaista takaisinkutsukampanjaa. Useimmiten takaisinvedot koskevat henkilöautoja, moottoripyöriä ja pakettiautoja.

Kutsuja on ollut toistakymmentä vuotta voimassa olleen järjestelmän aikana vuosittain 80–130. Alimmillaan yksittäinen kampanja voi koskea vain muutamaa kymmentä ajoneuvoa.

USEAT AUTOMERKIT ovat joutuneet parin viime vuoden aikana pyytämään autoja korjattavaksi saman japanilaisyrityksen toimittamien turvatyynyjen takia.

Kyse on turvatyynyn täyttöpatruunasta, joka saattaa kuumissa ja kosteissa oloissa repeytyä lauetessa. Patruunan metallisirpale voi aiheuttaa vammoja.

Toyota Finlandin tiedotuspäällikön Kalle Kalajan mukaan turvatyynyt ovat olleet monella automerkillä murheenkryyninä.

– Vikaherkkyys korostuu maissa, joissa lämpötilanvaihtelut ovat suuria. Suomessa on tässä suhteessa hyvät olosuhteet, eikä mitään ongelmaa turvatyynyjen kanssa ole ollut. Kolarissa riski on pieni, mutta koska se on olemassa, haluamme hoitaa asian kuntoon, Kalaja toteaa.

VV-AUTON viestintäpäällikön Riitta Karjalaisen mukaan takaisinkutsut Suomessa alkavat ensi keväänä.

Useimmista korjauksista selvitään Karjalaisen mukaan ohjelmistopäivityksillä ja polttoainesuuttimen vaihdoilla. Suomessa takaisinveto tarkoittaa jopa 64 000 auton korjausta.

Trafin tarkastajan Tuomas Peltokankaan mukaan valmistajien on ilmoitettava kampanjoista Trafille, kun kyse on vakavaa vaaraa turvallisuudelle tai ympäristölle haittaa aiheuttavista vioista.

Trafille ilmoitetut takaisinvetolistat eivät Peltokankaan mukaan kerro vika-alttiudesta, eikä niistä voi tehdä merkkikohtaisia johtopäätöksiä.

– Määriä ei kannata tuijottaa. Ilmoitus on merkki siitä, että laaduntarkkailujärjestelmä toimii, Peltokangas sanoo.

Tyypillistä takaisinvetovikaa on Peltokankaan mukaan vaikea sanoa.

– Yleisimpiä ovat sähkölaitteissa olevat viat, jotka vaativat softa-päivityksen tai turvatyynyn patruunayksikkö joudutaan vaihtumaan. Usein on myös jarruihin, ohjausjärjestelmään ja alustaan liittyviä vikoja.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää kutsukampanjoita laadunvalvontana.

Hän muistuttaa, että takaisinvedoilla viat saadaan kiinni varhaisessa vaiheessa, sillä uudet autot katsastetaan ensimmäisen kerran vasta kolmen ja toisen kerran viiden vuoden kuluttua. Autonvalmistajat käyttävät usein samoja alihankkijoita.

– Jos siellä ilmenee ongelmia, niin se kertautuu kaikissa automerkeissä.

Maailmanlaajuinen turvatyynykampanja koskee useita miljoonia autoja. VW-Groupin päästömanipuloinnin piirissä on pelkästään Euroopassa noin 8 miljoonaa autoa.