Kanta-Häme

Kymppitie saattaa pudota kantatieksi

Valtatie 10 voisi tulevaisuudessa olla statukseltaan kantatie. Muutos voisi nitkauttaa eteenpäin ”kymppitien” pitkään pysähdyksissä olleita suunnitelmia.

Uudenmaan Ely-keskuksen Forssan ja Lahden välistä liikennettä koskevan selvityksen mukaan raskas liikenne hakeutuu kymppitien sijaan kantatielle 54. Se kulkee Hollolasta Riihimäen kautta Tammelaan.

– Valtatiellä 10 sen sijaan liikkuu suurimmaksi osaksi paikallista liikennettä, sanoo esisuunnitteluryhmän päällikkö Mirja Hyvärinta.

Hän korostaa, että selvitys on vasta luonnosvaiheessa eikä päätöksiä ole tehty. Selvityksen tuloksia esitellään alueen kunnille seminaarissa 20. marraskuuta.

Asian etenemistahtia Hyvärinta ei halua ennustaa. Kuntien ja maakuntaliittojen jälkeen tieasiaa käsittelee Liikennevirasto, ja sen jälkeen asia etenee – jos etenee – liikenne- ja viestintäministeriöön.

Liikahtaisiko Centra?

Hämeenlinnan kaupungille sopisi valtatien 10 muuttaminen Hämeenlinnan kohdalla kantatieksi. Apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo näkee, että suunnittelu muuttuisi ”köykäisemmäksi”.

– Ei tarvitsisi miettiä esimerkiksi monitasoristeyksiä. Nyt olemme monessa asiassa pattitilanteessa. Ei ole tarkoitus, että kehittäminen loppuisi, mutta valta- ja kantatien vaatimukset ovat erilaiset.

Hän viittaa muun muassa Harvialantien varteen suunnitellun rautakaupan keskittymän eli Centran toteutumiseen ja alueen kiertoliittymien uusimiseen.

– Ehkä kaikki nämä liittymät, kuten Harvialan ja Katuman liikenneympyrät, voisi tulevaisuudessa ratkaista asemakaavalla, Isosuo pohtii.

Valtatien ja kantatien ero on muun muassa ”mitoituksessa” ja ”palvelutasossa”.

– Alempiluokkaisella tiellä voi olla esimerkiksi alhaisempi nopeusrajoitus, ja liittymistiheys on erilainen. Tien ei tarvitse olla niin leveä baana, Mirja Hyvärinta selventää.

Jos status muuttuu, ei ole selvää, että tuleva taso on juuri kantatie.

– Se voisi olla jopa katu, Hyvärinta sanoo. (HäSa)