Kanta-Häme

Kymppitien kulkijoita kyllästyttää

Hämeen liiton tilastojen mukaan Hämeenlinnan seudulta käy Päijät-Hämeessä töissä 569 henkilöä, joista noin 300 käy Lahdessa. Vastaavasti Päijät-Hämeestä Kanta-Hämeeseen työn takia matkustaa 664 henkilöä, joista noin 300 Hämeenlinnassa.

Työmatkaliikenne kuormittaa kymppitietä päivittäin. Kun Onnibus lopetti liikennöinnin Lahden ja Turun välillä heinäkuun lopussa, jäi Hämeenlinna–Lahti-välille kaksi liikennöitsijää, Pekolan liikenne ja Koiviston auto.

Sekä kuluttajien että liikennöitsijöiden mielestä 10-tien työmatkaliikennettä pitäisi sujuvoittaa ja tarjontaa lisätä. Vastuu on lain mukaan Uudenmaan Ely-keskuksella.

– Me emme enää kelpaa suunnittelemaan ja tuottamaan muuta kuin markkinaehtoista liikennettä. Olemme vain operaattoreita, eli maaorjia nykyisin, sanoo Pekolan liikenteen toimitusjohtaja Risto Pekola.

Hämeen liiton tietopalvelusihteerin Anja Uusitalon mukaan viimeisimmät tilastotiedot pendelöinnistä, eli asuin- ja työpaikkakunnan välisestä työmatkaliikenteestä, ovat vuoden 2012 lopusta.

Hämeenlinnalainen Aino Tarhala on käynyt Lahdessa töissä nyt 6 vuotta. Hän on yksi heistä, jotka ajavat omalla autolla päivittäin töihin. Julkinen liikenne ei tue työssäkäyviä.

Tarhalan mukaan monet Hämeenlinnasta käyvät painivat saman ongelman kanssa. Yksityisautoilu tulee kalliiksi, verovähennys kattaa vain murto-osan todellisista kustannuksista.

Kimppakyytejä on vaikea järjestää, kun kodit ja työpaikat ovat kaukana toisistaan, eivätkä työajatkaan täsmää.

Omalla autolla töihin kulkeminen on kallista ja epäekologista. Kestävää kehitystä ja yksityisautoilun vähentämistä julkisen liikenteen ongelmat vain hidastavat.

– Eihän tässä ole mitään järkeä. Varsinkaan nuoremmilla lapsiperheillä ei ole mahdollisuutta pyörittää arkea, jossa toisella aikuisella menee työpäivän lisäksi yli kolme tuntia työmatkoihin.

Kaikilla ei myöskään ole mahdollista pitää kahta autoa. Bussissa osan työpäivästä voisi tehdä matkalla.

Tarhalan mielestä työpaikan pitää olla vetovoimainen, jotta jatkuvaa matkantekoa jaksaa.

– Nautin työstäni, joten uhraus ei tunnu uhraukselta. On kuitenkin paljon niitä, jotka ovat olosuhteiden uhreja.

Kymppitien ajaminen on raskasta myös tien kunnon ja vaihtelevien sääolosuhteiden vuoksi. Raskasta liikennettä on paljon, eikä kunnollisia ohituskaistoja ole tarpeeksi.

Tie on monien mielestä liian kapea, ja se on valaistu vain muutamalla lyhyellä tieosuudella. Talvisin ulosajotkaan eivät ole harvinaisia.

Eteläisen Suomen poikittaisliikennettä on tulevaisuudessa tarkoitus helpottaa Riihimäen kolmioraiteella. Matkan Lahteen pitäisi kolmioradan valmistuttua kestää junalla vain 45 minuuttia. HÄSA

Päivän lehti

7.4.2020