Kanta-Häme

Laboratorioiden fuusio näkyy yhä ongelmina

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin valtuuston päätös fuusioida laboratoriotoiminnot Fimlab Laboratoriot oy:n kanssa ei ole sujunut ongelmitta.

Päätöksestä tehty valitus, jossa vaadittiin myös toimeenpanokieltoa, viivästytti heti toiminnan aloittamista viime vuoden keväästä syksyyn.

– Vasta kun Korkein hallinto-oikeus hylkäsi toimeenpanokiellon, pääsimme liikkeelle. Se vei meiltä käytännössä tehokasta toiminta- ja valmisteluaikaa aika lailla, kertoo Fimlabin toimitusjohtaja Ari Miettinen.

Fuusiosta valitti Irja Pynnönen (kesk.), joka toimii varapuheenjohtajana sekä Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin valtuustossa että Janakkalan kunnanvaltuustossa. Itse fuusiota koskeva valitus on edelleen hallinto-oikeuden käsiteltävänä.

Toimintaa yli maakuntarajojen

Kanta-Hämeen laboratorioissa on yhä eri tietojärjestelmä kuin Pirkanmaalla, jossa yritys myös toimii.

– Toistaiseksi kantahämäläiset asiakkaat eivät voi asioida Pirkanmaan toimipisteissä ja päinvastoin, kertoo asiakaspalvelusta vastaava ylilääkäri Anu Mustila.

Tietojärjestelmät saadaan yhtenäistettyä keväällä 2013, jolloin asiakkaat voivat valita asiointipisteensä mistä tahansa toimialueen sisällä.

– Saamme myös yhdistettyä toimintamallit Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla. Jossain määrin analyytikkalaboratorion puolella yhtenäistetään menetelmiä ja laitteita, Mustila sanoo.

Tietojärjestelmien yhtenäistämisen jälkeen asiakkaille voidaan myös lähettää laboratoriotulokset suoraan tekstiviesteillä.

Ei enää potilasneuvontaa

Fimlab on saanut paljon palautetta huonosta tunnettuudesta.

Kanta-Hämeen keskussairaalan ja terveysasemien laboratorioasiakkaat eivät tiedä, että asiointi tapahtuu nykyään Fimlabin kanssa.

– Siirtymävaiheessa on ollutkin tarkoitus, että toiminta jatkuu entisenlaisena, eli ainoastaan nimi muuttuu. Palvelemme samoissa toimipisteissä ja samalla henkilökunnalla tuottaen samoja palveluja kuin ennenkin, Anu Mustila toteaa.

Hämeen Sanomien mielipidekirjoituksessa (5.11.) asiakas oli ärtynyt siitä, kun Fimlabin ajanvaraukseen soittava ei enää saa potilasneuvontaa, kuten ennen.

Kyseessä on asiakaspalvelusta vastaavan ylilääkärin Anu Mustialan mukaan Fimlabin yleinen linjaus, joka perustuu siihen, että potilaista tehdyt laboratoriolähetteet ovat osa sähköistä potilastietojärjestelmää. Niiden käytöstä on tarkat lait ja säädökset, eikä ajanvarauksia annettaessa ole oikeutta lukea potilastietoja.

– Jotta voidaan varmistua, että kukaan ei asiattomasti pääse käsiksi kenenkään potilastietoihin, ajanvarausta tehtäessä ei tutkita potilaista tehtäviä laboratoriolähetteitä, annetaan vain aika.

– Puhelinpalvelussa on sekin peikko, ettei aina voi vakuuttua, että toisessa päässä on juuri se, joksi hän esittäytyy, Mustila muistuttaa.

Neuvot jo lääkärissä

Ajanvarauksesta vastaa puhelinajanvarauspalvelua tuottava yritys, eli puhelimeen eivät vastaa laboratorion työntekijät eivätkä terveydenhuollon ammattilaiset.

– Mikäli on epäselvyyttä, onko lähetettä olemassa tai mitä kokeita pitäisi ottaa, ne pitäisi selvittää siitä hoitoyksiköstä, joka tutkimusmääräyksen on antanut.

Mustila kehottaakin jo vastaanotolla lääkäriä tai hoitajaa kirjaamaan potilaalle ylös, mitä kokeita tälle aiotaan tehdä sekä antamaan tiedot, pitääkö ennen kokeita olla syömättä ja juomatta, pitääkö tulla tiettyyn vuorokaudenaikaan ja saako mahdollisia lääkkeitä nauttia ennen kokeiden ottoa.

Kokeisiin pian ilman lähetettä

Kun Fimlab saa toimintonsa rullaamaan täydellä teholla, Kanta-Hämeessä otetaan käyttöön Pirkanmaalla jo toimiva Oma terveyspalvelu.

Asiakas voi omalla kustannuksellaan teettää itsestään peruslaboratoriokokeita oman terveydentilansa seuraamiseksi. Välttämättä lääkärin lähetettä ei tarvita.

Yleisimpiä näin testattavia ovat perusverenkuva, rasvat, sokeri, keliakia ja allergiat. (HäSa)

 

Päivän lehti

8.4.2020