Kanta-Häme

Lahden kaupunki tyrmistyi tupakka-askijulkisuudesta

 

Lahti ja Milano. Lissabon ja Mikkeli. Lappeenranta ja Moskova. Mitähän seuraavassa pakkauksessa lukee?

Saadakseen selville, mitä muita kaupunkien nimiä on piilotettu L&M-tupakkapakkauksiin, kuluttajan on ostettava aski itselleen, koska teksti on pakkauksen sisäpuolella.

Näin syntyy vaikutelma keräilypakkauksista.

– Asiasta on tehty meille ilmoitus, ja tekstit saatetaan kieltää, jos ne katsotaan mainonnaksi, kertoo lakimies Kristiina Meriläinen Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirasta.

Tupakkapakkausten merkintöjä säädellään Suomessa tarkoin. Valvira ei kuitenkaan tarkasta pakkauksia ennakkoon.

– Yksityinen kuluttaja teki ilmoituksen syyskuussa, ja nyt asian käsittely on kesken.

Jos tekstit kielletään, kieltoa voi tehostaa tarvittaessa uhkasakolla. Meriläinen ei halua kommentoida tarkemmin keskeneräistä käsittelyä. Hän kuitenkin myöntää, että kyseisessä tapauksessa kuluttajalle voi syntyä odotusarvo seuraavasta tekstistä, ja tilannetta voi verrata keräilysarjoihin. Tupakkatuotteiden mainonta on Suomessa kokonaan kiellettyä. Kielto koskee sekä tupakkapakkauksia että muuta mainontaa. Sekä savukepakkausten sisä- että ulkopuoliset painopinnat ovat valvonnassa.

Valvira saa viikoittain ilmoituksia, kun joku epäilee, että mainontakieltoa on rikottu. Kuluttajat ovat tässä hyvin aktiivisia.

– Keskimäärin viidessä tapauksessa vuodessa tehdään kieltopäätös. Suurimmassa osassa tapauksista riittää, kun toiminnanharjoittajia ohjaa oikeaan suuntaan.

Kirjainyhdistelmä L&M tarkoittaa oikeasti Liggett&Myersia. Se ei siis suinkaan viittaa paikkakuntiin vaan savukemerkin kehittäjien sukunimien alkukirjaimiin.

Savukkeiden maahantuonnista vastaa kansainvälisen tupakkayhtiön Suomen-konttori Philip Morris Finland.

Yhtiön edustaja kertoo, että vastaavanlaisia tekstejä on käytössä myös muissa maissa, esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa.

– Emme ole tietoisia mistään meneillään olevasta Valviran tutkinnasta. Mikäli Valvira on kiinnostunut, käymme mielellämme heidän kanssaan keskustelua asiasta, kommentoi Philip Morrisin Finlandin johtaja Mikael von Rabenau.

Tupakkayhtiö ei kilpailullisista syistä halua kertoa, miten moneen pakkaukseen tekstejä on tähän mennessä ehditty painaa. Se ei myöskään kerro, miten ja missä tuotantovaiheessa pakkauksissa esiintyvät kaupungit valitaan. Sen sijaan von Rabenau haluaa korostaa, että yhtiö toimii yhteiskunnan odotusten ja paikallisen lainsäädännön mukaisesti.

Lahden kaupunki on yksi niistä suomalaisista paikkakunnista, jotka nousevat näiden pakkausmerkintöjen vuoksi tupakkapaikkojen puheenaiheiksi. Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyviita ei ole huomionosoituksesta hyvillään.

– Käsittämätöntä. Onkohan tässä kyse jonkinlaisesta sissimarkkinoinnista?

Myllyviita ei omien sanojensa mukaan ole tupakkamiehiä, joten hän ei ole itse nähnyt Lahden nimeä savukerasioissa. Hän lupaa kuitenkin kertoa havainnostaan eteenpäin.

– Lahti ei ole erikseen julistautunut savuttomaksi kaupungiksi, mutta työnantajana kaupunki on aina korostanut tupakoinnin epäterveellisyyttä. Pyrimme toki siihen, että tupakointi vähenisi koko kaupungissa.

– Missään nimessä tämä ei ole Lahdelle myönteistä julkisuutta, Myllyviita sanoo. (LM–HäSa)

Tupakkatuotteiden mainonta on tullut pitkän tien tiukasti säädeltyyn nykypäivään. Sitä mukaa kun tietoisuus tupakoinnin vaaroista on lisääntynyt, markkinointiin on suhtauduttu yhä tiukemmin.

Mainonta kiellettiin Suomessa jo vuonna 1978, mutta epäsuora markkinointi jatkui vielä pitkään sen jälkeen. Mainoskieltoa yritettiin kiertää tupakkatehtaiden muiden tuotteiden mainonnalla. Hyvä esimerkki tuotemerkkimainonnasta on Marlboro, jonka mainoksissa esiintyi ensin karunoloinen cowboy savuke suussaan. Ensin katosi savuke miehen suusta, sitten koko mies. Marlboro tuotemerkkinä jäi vielä pitkäksi aikaa näkyville muun muassa moottoriurheilun sponsorina. Lopulta tämäkin kiellettiin.

Nyt käsittelyssä oleva L&M-pakkausmerkintätapaus vertautuu kevään 2012 tapaukseen, jossa Chesterfield-savukkeiden pakkausmerkinnät tulkittiin myynninedistämiseksi.

Savukepakkaukset olivat muuttuneet, mutta tuote pysynyt samana. Yhtiö painoi käärepaperiin sanat ”New design, same taste”. Valvira kielsi tämän uhkasakon uhalla, jolloin tupakkayhtiö valitti markkinaoikeuteen. Markkinaoikeus katsoi, että ilmaisu on mainonnallinen eikä tupakkayhtiön tule tiedottaa kuluttajille pakkaustensa uudistumisesta.

Marlboro-mies ilman tupakkaa