Kanta-Häme

Lahden pysäköintirobotti ei vielä vaikuta Hämeenlinnan toriparkkisuunnitelmiin

 

Lähipäivinä valmistuvassa Hämeenlinnan keskustan pysäköintiselvityksessä ei tulla ehdottamaan robottipysäköinnin käyttöönottoa. Torin alle tai linja-autoasemalle kaavaillusta pysäköintitalosta ollaan suunnittelemassa ihan perinteistä parkkitaloa. Samaan aikaan Lahdessa torin laidalle suunnitellaan parkkihallia, jossa koneet pysäköisivät auton. Kuulostaa scifiltä, mutta siitä voi tulla totta jo ensi vuonna.
 
– Haemme rakennuslupaa tänä syksynä ja tavoitteena on avata automaattinen pysäköintihalli vielä vuoden 2013 puolella, Juha Keiski YIT Rakennuttajista kertoo.
 
Lahden automaattista pysäköintitaloa eli pysäköintirobottia suunnitellaan kiinteistöjen alle Hämeenkadun ja Mariankadun kulmassa. Kolmeen kellarikerrokseen mahtuisi noin 230 autopaikkaa, joista osa vuokrattaisiin ulkopuolisille.
 
Lahden automaattinen pysäköintihalli olisi lajissaan Suomen ensimmäinen.
 
Lahden kokeilu herättää kiinnostusta
Hämeenlinnan pysäköinti Oy:n toimitusjohtajan Jarmo Kulmalan mukaan automaattipysäköintiä on tutkittu yhtenä vaihtoehtona kaupungin aiempia parkkitaloja suunniteltaessa. Pian valmistuvassa toriparkkisuunnitelmassa sitä ei kuitenkaan esitetä. 
 
– Ratkaisut ovat tähän asti olleet teknisesti kehittymättömiä ja sopimattomia Suomen olosuhteisiin, Kulmala sanoo.
 
Automaattipysäköinti ei mahdollistaisi maanalaisia kulkuyhteyksiä torin laidan kiinteistöihin, mitä on Kulmalan mukaan pidetty yhtenä tärkeimmistä perusteista toriparkille. 
 
Lahden kokemuksia Jarmo Kulmala kuitenkin seuraa mielenkiinnolla.
 
– Aina täytyy pitää silmät avoinna eri vaihtoehdoille. Jos lahtelaisilta löytyykin toimiva ratkaisu, niin meidän suunnitelmia voidaan kyllä muuttaa.
 
Suomen oloihin sopiva ratkaisu?
Automaattiset pysäköintitalot eivät ole uusi keksintö, sillä ensimmäisiä sellaisia kokeiltiin jo 1930-luvulla. Nykyisin niitä on käytössä muun muassa Yhdysvaltojen ahtaissa suurkaupungeissa, Persianlahden öljyvaltioissa sekä Aasian nopeasti kasvavissa kaupungeissa.
 
YIT:n Juha Keiskin mukaan näissä paikoissa käytetyt ratkaisut eivät sellaisenaan sovi Suomen olosuhteisiin. Lumi ja jää voivat jumittaa suojaamattomat mekanismit ja myös sulamisvedet voivat aiheuttaa pulmia, kun autoja pinotaan päällekkäin.
 
– Jos auto valuttaa suolansekaista vettä ja aiheuttaa vahinkoja toiselle autolle, niin siinä joudutaan pohtimaan aika laajasti vastuukysymyksiä, Keiski sanoo.
 
Lahteen suunnitellussa pysäköintitalossa nämä pulmat on Keiskin mukaan ratkaistu. Mutta miten, sitä hän ei halua vielä kertoa, sillä YIT:n ja lahtelaisen Leanparkin kehittämää ratkaisua ollaan vasta patentoimassa. 
 
Leanparkin esittelyvideokin vain ylimalkaisesti näyttää, kuinka auto ajetaan leveää autotallia muistuttavaan tilaan. Matkustajien poistuttua ”tallin” ovi sulkeutuu ja auto jää parkkirobotin huomaan. (HäSa)