Kanta-Häme

Lahdessa pääsee nyt autoilla torin alle

Epäuskoinen. Näin kuvaili tunnelmaansa Lahden Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Sari Alén torstaina päivää ennen h-hetkeä.

Tänään perjantaina kello 11 avautuu Lahden Toriparkki, jonka taival ensimmäisestä ideanväläytyksestä valmiiseen laitokseen on ollut pitkä ja kivinen. Keskustelua puolesta ja vastaan on vuosien mittaan käyty hyvin samanlaisilla argumenteilla kuin Hämeenlinnassa torinaluspysäköinnistä.

– Minä en vieläkään oikein osaa mieltää, että tässä ollaan torin alla. Tämä on kuitenkin kuin mikä tahansa pysäköintihalli, ja rakennusvaiheessa tämä on ollut tietenkin suljettu. Jännittävää nähdä tämä käytössä, Alén sanoo.

Alén on ollut Lahden pysäköintiyhtiön palveluksessa vuodesta 1992, eli on seurannut toriparkista käytyä keskustelua varsin pitkään. Ensimmäisen kerran torin alle rakennettavasta pysäköintihallista keskusteltiin Lahdessa hänen tietojensa mukaan 1960-luvun lopulla.

– Aina välillä aihe nousi esiin ja sitten taas todettiin, ettei se voi koskaan toteutua, joten siitä on turha keskustella, Alén kertaa.

Kun Siltapuiston pysäköintihallin velvoitepaikat myytiin loppuun, toriparkin rakentaminen alkoi näyttää mahdolliselta. Lahden valtuusto päätti rakentamisesta maaliskuussa 2012, ja noin vuoden kuluttua siitä työt käynnistyivät.

Toriparkki jakaa edelleen mielipiteet, mutta Alénin mukaan voimakkain kritiikki hiipui, kun korkein hallinto-oikeus hylkäsi hankkeen rahoituksesta tehdyn valituksen kesäkuussa 2013.

Lahden tori avattiin yleisölle Toriparkin rakennustöiden jäljiltä keskiviikkona, ja sen jälkeen kamerat ovat räpsyneet aukiolla. Alén muistelee, kuinka pysäköintilaitoksen epäiltiin pilaavan koko torin ja keskustanäkymän.

– Silloin alkuvaiheessa ihmisten oli ehkä vaikea mieltää, että kaikki paitsi porrashuoneet tehdään todellakin maan alle.

Suunnittelun alussa Lahdessa mietittiin, pitäisikö Toriparkista rakentaa yhdyskäytävä lähialueen kauppakeskuksiin. Suunnitelmasta luovuttiin, ja parkkihallista poistutaan vain suoraan ylöspäin eli torille. Alén uskoo, että kulkijat vilkastuttavat torin seutua ja helpottavat kivijalkakauppojen tilannetta.

– Se ainakin on ollut nähtävissä, että kun päätös Toriparkin rakentamisesta tehtiin, lähialueen kiinteistöt alkoivat heti tehdä omia investointipäätöksiään. On päätetty lisärakentamisesta ja remonteista.

Lahden Toriparkkiin ajetaan ja sieltä poistutaan autolla yhtä reittiä eli Rauhankadulta. Toimitusjohtajan mukaan toistakin ajoramppia harkittiin, mutta sen arveltiin tulevan niin kalliiksi, ettei sen kustannuksia edes selvitetty.

– Näin jälkeenpäin ajatellen se olisi ehkä kuitenkin kannattanut tutkia ja tehdä päätös vasta sitten. Se jännittää, ruuhkautuuko Rauhankatu varsinkin nyt alkuvaiheessa.

Lahden Pysäköinnillä on Toriparkin avaamisen jälkeen kaksi omaa pysäköintilaitosta ja lisäksi se huolehtii myös yhdestä kaupungin omistamasta laitoksesta.

Rautatieaseman tuntumaan parhaillaan rakennettavaan matkakeskukseen tulee myös uusi pysäköintilaitos, jota pysäköintiyhtiö alkaa pyörittää.

– Se on kiinnostava juttu, sillä sinne tulee 204-paikkainen pysäköintirobotti ja lisäksi 61 tavallista pysäköintiruutua. Robotin täytyy olla erittäin helppokäyttöinen, sillä sitä käyttävät satunnaiset junamatkustajat.

Lahdessa on jo käytössä yksi pysäköintirobotti Aleksanterinkatu 11:ssä. Se on taloyhtiön asukkaiden ja rakennuksen liikekiinteistöjen käytössä eli se ei ole kaikille avoin. HÄSA

Päivän lehti

7.4.2020