Kanta-Häme Helsinki

Seksikohtauksiin halutaan lisää uskottavuutta, avuksi läheisyyden koreografi

"Tarina kertoo aina muustakin kuin vaikkapa seksistä, jota kohtauksessa näytetään", Pia Rickman sanoo.
Paul Mescal ja Daisy Edgar-Jones näyttelevät ylistetyssä tv-sarjassa Normaaleja ihmisiä, joka kertoo nuoruudesta kauniilla tavalla. Pia Rickmanin kouluttanut Ita O’Brien on työskennellyt sarjan parissa. Kuva: BBC
Paul Mescal ja Daisy Edgar-Jones näyttelevät ylistetyssä tv-sarjassa Normaaleja ihmisiä, joka kertoo nuoruudesta kauniilla tavalla. Pia Rickmanin kouluttanut Ita O’Brien on työskennellyt sarjan parissa. Kuva: BBC

Intimacy coordinator eli läheisyyden koreografi on uusi ammattinimike, josta on tullut nopeasti puheenaihe.

Työhön kuuluu paitsi intiimien kohtausten fyysinen koreografia elokuvien ja sarjojen kuvauksissa, myös laajempaa koordinointia sekä eräänlaista luottamushenkilönä toimimista.

– Läheisyyden koreografeja palkataan etenkin tuotantoihin, joissa on intiimejä kohtauksia, kuten seksiä tai alastomuutta, kertoo Pia Rickman.

Rickman on taustaltaan ohjaaja ja näyttelijäntyön opettaja. Nyt hän on tuonut läheisyyden koreografin työtä Suomeen.

– Oikeastaan kyse voi olla kaikista kohtauksista, joissa tarvitaan suostumusta, hän kuvaa.

– Se voi tarkoittaa myös sitä, että lapsi on vieraan aikuisen sylissä.

Läheisyyden koreografin apua voidaan tarvita myös kohtauksissa, joissa lapsi on vieraan aikuisen sylissä. Kuva elokuvasta Room, jossa poikaa näytteli Jacob Tremblay ja äitiä Brie Larson Oscar-palkinnon arvoisesti. Kuva: A24 Films
Läheisyyden koreografin apua voidaan tarvita myös kohtauksissa, joissa lapsi on vieraan aikuisen sylissä. Kuva elokuvasta Room, jossa poikaa näytteli Jacob Tremblay ja äitiä Brie Larson Oscar-palkinnon arvoisesti. Kuva: A24 Films

Ita O’Brien koulutti Pia Rickmanin

Esimerkiksi HBO ilmoitti toissa vuonna, että kaikissa sen sarjoissa, joissa on seksuaalisia kohtauksia, tullaan käyttämään läheisyyden koreografia.

Yhdysvalloissa elokuvanäyttelijöiden liitto suosittaa läheisyyden koreografin palkkaamista.

– Iso-Britanniassa käydään nyt keskustelua ammattinimikkeen virallistamiseksi, Rickman sanoo.

Hänet on kouluttanut tehtävään Ita O’Brien, joka on työskennellyt sarjojen Normaaleja ihmisiä ja Sex Education parissa.

Työtä voi verrata fyysisesti haastavia kohtauksia suunnittelevaan stunt-koordinaattoriin. Näitä ei käytetä ainoastaan toimintaelokuvissa, vaan kaikissa tuotannoissa, jossa näyttelijä tai sijaisnäyttelijä joutuu nimelliseenkään vaaraan.

–  Kukaan ei enää ajattele, että sellaisia kohtauksia tehtäisiin ilman stunt-koordinaattoria. Tähtäimessä on muuttaa asenteita niin, että läheisyyden koreografista tulee itsestäänselvyys.

Tavoitteena lisätä kohtausten uskottavuutta

Läheisyyden koreografin työ alkaa jo kysymyksestä, onko alastomuus tai simuloitu seksi välttämätöntä.

– Jos se on tarpeellista, niiden kohtausten pitää olla siellä ja niistä tehdään niin hyvät kuin mahdollista, Rickman sanoo.

Läheisyyden koreografin osaamisella pyritään myös lisäämään kohtausten uskottavuutta.

– Tarina kertoo aina muustakin kuin vaikkapa seksistä, jota kohtauksessa näytetään. Kun pohditaan avoimesti, mistä on kyse, näyttelijä voi keskittyä työnsä ytimeen, Rickman sanoo.

Kate Winslet esiintyi Titanicissa alasti vuonna 1997. Kuva: Paramount Pictures
Kate Winslet esiintyi Titanicissa alasti vuonna 1997. Kuva: Paramount Pictures

Terapeutin työstä ei ole kuitenkaan kysymys, ja toki joskus keskustelu voi olla neuvottelua siitä, mitä ja kuinka pitkään näkyy.

– Kyse on monella tapaa siitä, että ollaan tietoisia rajoista. Pitääkö rinnat näyttää edestä, vai onko näyttelijän toiveesta mahdollista näyttää ne sivusta.

Vastaanotto Suomessa ymmärtäväinen

Rickmanin mukaan vastaanotto läheisyyden koreografin työlle on Suomessa ollut lupaava.

– Tuottajat ymmärtävät, miten tärkeästä asiasta on kyse sekä näyttelijän että usein koko työryhmän kannalta. Tiedämme lehtijutuista, kuinka työryhmästä monet ovat voineet traumatisoitua, kun kuvataan vaikkapa väkivaltaista seksikohtausta, Rickman sanoo.

Mikäli käsikirjoituksessa on vaikka vaativa uinti- tai ratsastuskohtaus, tiedetään, että pitää palkata näyttelijä, jolla on tämä eritystaito, palkata opettaja näyttelijälle tai käyttää sijaisnäyttelijää.

– Mutta kun kyse on alastomuudesta, simuloidusta seksistä tai latautuneesta kosketuksesta, on ajateltu, että tämä on normaalia kommunikaatiota, jonka kaikki luonnollisesti osaavat. Eihän se niin ole, Rickman sanoo.

Pyrkimys on siis tuoda lisää kommunikaatiota kuvauksiin.

– Läheisyyden koreografi on ohjaajan työpari, taiteellinen mahdollistaja, Rickman sanoo.

– Ikävin vaihtoehto olisi se, että oltaisiin jonkinlaisia suostumuspoliiseja kuvauspaikan ovella. Siitä ei ole kyse. STT

Päivän lehti

11.8.2020