Kanta-Häme Riihimäki

Lähes 60 miljoonan euron Riihimäki–Tampere-turvalaitehanke valmistui

Kaapeloinnit ja laitteiden asennukset tehtiin pääasiassa öisin. Matkustajille hanke näkyi ensimmäisen kerran vasta loppuvaiheessa, kun junaliikenne jouduttiin katkaisemaan viitenä viikonloppuna Riihimäen ja Tampereen välillä marras-joulukuussa. Kuva: Esko Tuovinen, arkisto

Riihimäen ja Tampereen välisen rataosan turvalaitteet on saatu uusittua. Liikenneviraston mukaan turvalaitteiden uusiminen valmistui budjetissa ja aikataulussaan nyt joulukuussa.

Turvalaitteet varmistavat, että junat ajavat oikeaa nopeutta ja sen, että samalla alueella on vain yksi juna kerrallaan.

Projektipäällikkö Juha Lehtola Liikennevirastosta on lähes kolmen vuoden ajan vetänyt hallituksen korjausvelkaohjelmasta rahoituksensa saanutta 59 miljoonan euron jättihanketta.

– Aloitimme hankkeen vuoden 2016 alkupuolella ja saimme sen maaliin tämän vuoden joulukuussa, Lehtola kertoo tiedotteessa.

Kaapeloinnit ja laitteiden asennukset tehtiin pääasiassa öisin. Matkustajille hanke näkyi ensimmäisen kerran vasta loppuvaiheessa, kun junaliikenne jouduttiin katkaisemaan viitenä viikonloppuna Riihimäen ja Tampereen välillä marras-joulukuussa.

– Asensimme uudet turvalaitteet vanhojen rinnalle. Tämä mahdollisti sen, että melkein vuoden kestänyt testausvaihe saatiin suoritettua häiritsemättä liikennettä. Isompia katkoja tarvittiin vain uusien turvalaitteiden käyttöönoton ajaksi, Lehtola selvittää.

Uudet laitteet kestävät noin 30 vuotta. Vanhat laitteet olivat 1990-luvulta ja niihin ei saanut enää varaosia.

– Riihimäen ja Tampereen välinen rataosa osuu Suomen vilkkaimmalle reitille, joten sen kunto vaikuttaa merkittävästi yli kymmenen tuhannen suomalaisen matkustamiseen päivittäin. Uusien turvalaitteiden myötä häiriöt vähenevät ja liikennöitävyys paranee, mikä sujuvoittaa matkustamista koko pääradalla, vaikuttaen myös jatkoyhteyksiin, sanoo VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.

Turvalaitteiden uusimisen aikataulu oli paljon normaalia tiukempia korjausvelkaohjelman keston takia. Vuoden 2018 loppu oli valmistumiselle takaraja.

Hankkeessa olivat mukana myös esimerkiksi Siemensin ja VR Trackin konsortio.

– Haastavuutta toi tiukka aikataulu, uuden asetinlaiteteknologian käyttöönotto Suomessa sekä vaativat asennusolosuhteet. Alusta asti yksi tärkeimmistä tavoitteista oli projektin toteuttaminen ilman merkittäviä häiriöitä junaliikenteelle, sanoo konsortion projektipäällikkö Hannu Saarinen tiedotteessa.