Riihimäelle hankittu Tommi Toijan Eksynyt-veistos kuuluu Muukalaiset-teossarjaan. Yksi peruste patsaan valinnalle oli se, että teos sopii myös aiheeltaan liikenneympyrään, kun se tutkailee autovilinää hieman hämmentyneenä.
Kanta-Häme Riihimäki

Lähes kymppitonnin kaksipäinen patsas liikenneympyrässä hämmentää Riihimäellä – ”Kaiken taiteen tehtävä ei ole miellyttää”

Uuteen kiertoliittymään hankittu Tommi Toijan Eksynyt-patsas jakaa mielipiteitä. Närää aiheuttavat esimerkiksi veistoksen pieni koko ja ulkonäkö. Julkinen taideteos maksoi 9 700 euroa.

Pieni vaaleanpunainen läikkä pilkistää keskeltä liikenneympyrää. Patsaalla on kaksi päätä, jotka katsovat hämmentyneinä eri suuntiin.

Riihimäkeläiset kulkevat jalkakäytävillä teoksen ohi, eivät edes vilkaise päin. Yksi nainen hyppii autotien yli liikenneympyrän päälle, ottaa patsaasta kuvan kännykällä ja poistuu päätään pudistellen.

Pohjoisen Rautatienkadun ja Keskuskadun risteykseen rakennetun uuden kiertoliittymän keskelle hankittu Tommi Toijan Eksynyt-teos paljastettiin torstaina. Sen jälkeen patsas on saanut osakseen kovaa kritiikkiä esimerkiksi Facebookissa Riihimäen kaupungin sivuilla ja Riihimäki-ryhmässä.

Teosta sanotaan yli sadassa kommentissa muun muassa rumaksi, kamalaksi ja kalliiksi sekä ihanaksi, söpöksi ja sympaattiseksi. Runsas palaute yllätti, kertoo Riihimäen kulttuuri- ja hyvinvointipäällikkö Anna Vesén.

– Oli yllättävää, miten noin pieni hauska hahmo voi herättää niin paljon ja niin monenlaisia tunteita. Odotimmekin kommentteja, koska teos ei ole perinteinen helppo ruusumaalaus. Se ei myöskään ole järkyttävä, vaan ihan hupaisa.

Vesénin mielestä taiteen on tarkoitus herättää tunteita, eikä kaikkien ole pakko olla ihastuneita.

– Kaiken taiteen tehtävä ei ole miellyttää. Se voi miellyttää, mutta se ei ole lähtökohta.

Kaupungin tiedotteen mukaan rohkea taidevalinta haastaa kaupunkilaiset ihmettelemään nykytaidetta. Vesen kertoo, että kuvanveistäjä Toija pitää kiinnostavana sitä, mitä ihmiset ajattelevat ja mitä teos heissä herättää.

– Siinä mielessä tämä on erittäin onnistunut valinta. Se herättää tunteita niinkin paljon, että niitä sanotaan julkisesti. Se on ehdottomasti hyvä, Vesen sanoo.

Tommi Toijan Eksynyt-veistos on pronssiin valettu ja maalattu. Perustelujen mukaan materiaali on kestävä ja vaatii vähän huoltoa.

Lue myös: Eksynyt-patsaan kohdevalo siirretään – Häiritsee autoilijoita Riihimäellä

Hinta lähes 10 000 euroa

Riihimäelle hankitusta julkisesta taiteesta on tullut Anna Vesénin mukaan usein sanomista.

– Pikku hiljaa teoksiin totutaan ja niistä saattaa tulla jopa legendaarisia, kun ne on opittu hyväksymään osaksi ympäristöä.

Toijan tunnetuimpia teoksia on tällä hetkellä Helsingin Jätkäsaaressa sijaitseva massiivinen Bad Bad Boy -veistos, joka esittää pissaavaa poikaa. Myös se sai aikanaan osakseen runsaasti kritiikkiä.

– Toijan työt ovat julkisesti noteerattuja. Tiedämme, että olemme hankkineet laatutaidetta, vaikka kaikki eivät siitä pidäkään, Vesén toteaa.

Eksynyt-teoksen hintalappu oli 9 000 euroa, ja asennuksineen ja kuljetuksineen kokonaiskustannukset olivat 9 700 euroa.

– Kulttuuripuolella ei ole isoa budjettia. Sillä rahalla, joka meillä oli käytössä, ei hirveän paljon isompaa pysty saamaan. Ei taidetta osteta kiloittain, mutta massiivinen taideteos maksaa vähintään kymmeniätuhansia tai jopa satojakin tuhansia euroja, Vesén kertoo.

– Tämä on todella pieni raha taiteeseen. Julkisia teoksia ei yleensä edes saa tällä hinnalla.

Eksynyt-patsaan valintaa perusteltiin esimerkiksi sillä, ettei se vaadi helposti hahmotettavana läheltä katselua ja ettei teos kilpaile keskuspuiston Topparoikka-veistoksen kanssa. Teos ei myöskään saanut jyrätä liikenneympyrän istutussuunnitelmaa.

– Se olisi toki voinut olla isompi, mutta ei määrättömästi, Vesén sanoo.

– Halusimme yrittää sen kerran, kun saimme mahdollisuuden. Teimme kaikkemme, että saimme edes jotakin. Parempi saada jotain kuin ei yhtään mitään.

 

Riihimäen Keskuspuiston ohi sunnuntaina kävelleiden Oksana (vas.) ja Jaroslav Nechepurenkon sekä Sergei Silyukovin mielestä Eksynyt-teos on liian huomaamaton liikenneympyrän keskellä, varsinkin kun sen lähellä on huomattavasti isompi Topparoikka-veistos.

Veistoksen paikka liikenneympyrässä hämmentää

Riihimäen uutta taideteosta oli sunnuntaina tullut katsomaan Jussi Tuovila naapurikunnasta Hausjärveltä. Häntä hämmentää, miksi taideteos on niin pieni ja sijoitettu keskelle liikenneympyrää.

– Olisin odottanut, että noin kallis teos olisi vähän näkyvämpi. Varsinkin ulkopaikkakuntalaisten on vaikea hahmottaa, että tuossa on taideteos, Tuovila sanoo.

– Teos on omanlaisensa. En sano, että se on negatiivinen, mutta ei kovin positiivinenkaan.

Sergei Silyukov kävelee liikenneympyrän ohi perheensä kanssa. Hän ei erota patsasta istutusten seasta Keskuspuiston ohittavalta kävelykadulta asti, joten kuvaaja näyttää sen kamerasta. Kuva ei vakuuta.

– En sanoisi, että teos on hieno. Se ei oikein sovi tähän maisemaan, kun sen takana on vanhempi talo, Silyukov toteaa. HäSa

Hausjärveläinen Jussi Tuovila pitää itseään paikallisena Riihimäellä, eikä ole kovin innostunut uudesta Eksynyt-veistoksesta. Eniten häntä mietityttää se, onko patsas liikenteen vilinän keskellä liian piilossa.

Eksynyt pääsi liikenneympyrään

Riihimäen Keskuspuiston perusparannuksen kanssa samaan aikaan toteutettiin uusi kiertoliittymä Pohjoisen Rautatienkadun ja Keskuskadun risteykseen.

Osana suunnittelua ja rakentamista hankittiin uusi julkinen taideteos Eksynyt kuvanveistäjä Tommi Toijalta.

Teoksen hankinnasta päätettiin kesäkuussa, ja jo syyskuussa valmis teos pystytettiin keskelle kiertoliittymää.

Tarjouspyyntö lähetettiin 27:lle valtakunnallisesti tunnustetulle kuvanveistäjälle, ja ehdotuksia saatiin 12.

Taiteilijavalinnan tekivät yhteistyössä Yhteiskuntataiteilijatoiminta, Riihimäen kaupunkitekniikka, kulttuuripalvelut ja museoiden taideasiantuntijat.

Teoksen rahoittivat yhdessä kaupunkitekniikka ja kulttuuripalvelut.

Riihimäellä ei vielä tällä hetkellä ole voimassa julkisen taiteen hankintasuunnitelmaa tai -ohjetta, mutta sellaista ollaan valmistelemassa.

Tuoreimpia artikkeleita