Kanta-Häme

Lähiruoka tulee torille ja kalan rinnalle

Entisestään laajentuneet kalamarkkinat levittäytyvät tulevana viikonloppuna keskelle kaupunkia.

Paikanvaihdos on seurausta järjestäjän vaihtumisesta. Hämeen Sanomat osti viime vuoden vaihteessa tapahtuman järjestelyoikeudet Hämeen Matkailulta.

– Kuunneltuamme sekä kauppiaita että markkinakävijöitä päätimme siirtää markkinat Hämeensaaresta torille. Vaihdoimme päivät myös perjantaille ja lauantaille, jotta markkinakävijät pääsevät hyödyntämään paremmin muitakin keskustan palveluita, markkinoiden asiakkuuspäällikkö Hanna Velin kertoo.

Muutoksia on myös tuotevalikoimassa. Perinteisten kalamarkkinoiden lisäksi luvassa on järjestäjän mukaan monipuoliset herkkumarkkinat. Tarjolla on ainakin erikoisjuustoja, tilamakkaroita, tyrnituotteita, hunajaa, perinteisiä leipomotuotteita, syyssadon kasviksia ja niistä jalostettuja tuotteita.

– Halusimme houkutella tapahtumaan lisää sellaisia kävijöitä, jotka eivät ehkä pelkille kalamarkkinoille tulisi lähteneeksi, Velin perustelee.

Kysyntä ja tarjonta kohtaavat

Herkkumarkkinoille saapuu pientuottajia ympäri Kanta-Hämettä. Kaupunkilaiset voivat ostaa tuotteita, jotka eivät välttämättä kuulu markettivalikoimiin, ja myyjät puolestaan saavat tilaisuuden markkinoida tuotteitaan.

Yksi markkinoille saapuvista lähiruokatuottajista on Heikki Penttilä, jonka Aitoossa sijaitseva yritys valmistaa lähiruokaa erityisesti perunasta ja sianlihasta.

Penttilä luopui lampaistaan vuonna 2006. Tuolloin toimettomiksi jääneille lihanjalostustilalle ja teurastamolle oli keksittävä uutta käyttöä.

Viimeisen kolmen vuoden aikana lihanjalostustilat remontoitiin isoksi keittiöksi, jossa valmistetaan salaatteja, leipää, erilaisia eineksiä sekä makkaraa kahden täysipäiväisen työntekijän voimin.

Alkutuotannosta on luovuttu kokonaan.

– Tietty aika vuorokaudesta on oltava myös pitkänään, Penttilä perustelee.

Panostusta näkyvyyteen

Lampaista luovuttuaan Penttilä piti ruokatuotannosta muutaman vuoden tauon.

– Tuona aikana lähiruoan suosio tuntui kasvaneen sanoista teoiksi. Tuotteita oli yllättävän helppo saada hyllyihin ja kaupaksikin.

Tuotteita on myyty pääasiassa pirkanmaalaisiin ravintoloihin sekä joihinkin ruokakauppoihin. Viime kuukausien aikana Penttilän tuotteet ovat saaneet jalansijaa myös Hämeenlinnan Prismasta. Myös ravintolapuolella on käyty neuvotteluja.

Takana on silti paljon työtä, neuvotteluja, tuotenäytteitä sekä pakkausmerkintöjen viilausta. Kaupan osuus tuotteen myyntihinnasta vaihtelee 15 ja 30 prosentin välillä.

– Pieneltä tuottajalta voi olla vaikea saada oma tuote näkyviin automarketin pitkiltä hyllyiltä. Yksi hyvä tapa on ollut maistattaa tuotteita, sekä tietenkin jalkautua asiakkaiden pariin. (HäSa)

Kala- ja herkkumarkkinat Hämeenlinnan torilla perjantaina ja lauantaina.