Kanta-Häme

Lahjat kiertävät verkossa jo joulupäivänä

Aihekuva: Jonny Holmén

Sopimattomat joululahjat eivät kuluttajilla kauan vanhene. Kuhina kuluttajien välisessä verkkokaupassa alkaa heti, kun jouluaatto on ohitettu. Hittejä ovat talviurheiluvälineet ja tietokonepelit.

– Kaupankäynti alkaa joulupäivän iltana ja räjähtää tapaninpäivänä, vertaisverkkokauppa Tori.fi:n markkinointipäällikkö Sami Törmä odottaa.

Viime vuonna kauppaa käytiin verkossa hyvin joulun ja uudenvuoden välipäivinä. Nyt kuluttajien välisen kaupan markkinajohtaja Tori odottaa rysäystä jo aiemmin, koska älypuhelimet ovat yleistyneet ja kuvallisten ilmoitusten laittaminen verkkoon on helppoa. Jouluaatto sentään halutaan edelleen pitää perhejuhlana.

Suomi seuraa saatujen joululahjojen verkkomyynnissä eurooppalaista linjaa. Ranskassa myytiin viime joulupäivänä Torin kanssa samaan norjalaiseen Schibsted-konserniin kuuluvassa Leboncoinissa 40 000 lelua.

Talvisin urheiluvälineiden kauppaa käydään verkossa pääosin käytetyillä suksilla, lumilaudoilla ja luistimilla. Pukinkontista saatujen murtsikoiden tai lasketteluvälineiden tieltä myydään pois vanhoja tai pieneksi käyneitä välineitä. Uudetkin urheiluvälineet vaihtavat omistajaa, kun koko tai väri on väärä. Ulkoilu- ja toppapukujen myyntipiikki on verkossa myös heti joulun jälkeen.

– Nuorempi polvi laittaa joulun jälkeen paljon myyntiin pelikonsoleita eli Wii- ja PlayStation-pelejä, joista osa on vielä kelmujen sisällä. IPadit ovat myös myyntihittejä, Törmä kertoo.

Käytettyjen tavaroiden antaminen joululahjaksi on nousemassa suosioon. Torin ennen viime joulua tekemän kyselyn mukaan edemmistö kauppapaikan käyttäjistä kannatti käytetyn tavaran antamista joululahjaksi. Törmän mukaan aihe herättää paljon keskustelua. Monien mielestä hyvän käyttötavaran, merkkituotteen tai antiikkikorun antaminen käytettynä lahjaksi on mahtava idea. Käytettyjä vaattteita ei haluta lahjaksi antaa.

Kuluttajien välisessä verkkokaupassa on Torin kasvusta ja analytiikasta vastaavan johtajan Juha Merosen mukaan hyvät näkymät muutoinkin kuin joululahjasesonkina. Maailmalla kehitetään koko ajan uusia ideoita kuluttajien väliseen kauppaan.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on toimintansa aloittanut Gone-niminen kauppapaikka, jossa asiakas itse kuvaa ylimääräiset tavaransa, joista Gone antaa tarjouksen. Kaupan synnyttyä Gone lähettää laatikot, kuluttaja pakkaa niihin tavarat ja Gone hoitaa kaupanteon eteenpäin.

Tyypillistä on myös kuluttajien välisen kaupan ja ammattilaisten pyörittämän kaupan sekoittuminen. Verkkokirjakauppa Amazonin ja autoja myyvien Jaguarin ja Land Roverin palvelujen kautta myydään jo käytettyjä kirjoja ja autoja. Asuntojen vuokraus on yleistynyt Torin tapaisilla markkinapaikoilla kansainvälisesti.

Merosen mukaan kaupankäynnin tekniikka sujuvoituu koko ajan. Tulevaisuudessa kysyntä ja tarjonta yhdistyvät entistä paremmin ja kone tarjoaa myyjälle sopivaa ostajaa.

Meronen on tyytyväinen Torin käyttäjien ja ilmoitusmäärien 30 prosentin kasvuun viime vuoteen verrattuna. Viime vuonna Torilla tehtiin yli sata miljoonaa käyntiä ja yli kaksi miljoonaa kauppaa. Torin kanssa samantyyppisiä kuluttajien välisiä verkkokauppoja Suomessa ovat muun muassa huuto.net ja keltainenporssi.fi. (LM-HäSa)