Kanta-Häme

Laki ei pysy kamerakoptereiden vauhdissa

Ilmassa viipottavat kamerakopterit yleistyvät niin nopeasti, ettei lainsäädäntö pysy perässä.

Kauko-ohjattavia laitteita voi nykyään tilata niin työ- kuin harrastekäyttöön todella edullisesti.

Myös hämeenlinnalainen Precis-mainostoimisto hankki pienen, hieman yli kilon painoisen kopterin viime keväänä.

– Oli kypsynyt ajatus siitä, että videoliiketoimintaamme voisi saada lisäarvoa ilmakuvalla, toimiston AD Tero Pekkarinen sanoo.

Lakia ei ole

Työkäytössä olevien koptereiden käyttöä säännellään liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ohjeistuksella. Harrastajille ohjeistuksen taas antaa Suomen Ilmailuliitto.

Ohjeet noudattelevat samoja päälinjoja. Kummatkaan ohjeet eivät kuitenkaan ole päteviä lain edessä.

Kyseessä on niin uusi ja vauhdilla kasvava ilmiö, ettei lakia ole vielä olemassa.

– Määräys on tekeillä, mutta sitä vaikea tehdä, koska laitteita on monennäköisiä ja -kokoisia. Niitä tulee markkinoille koko ajan enemmän, Trafin tarkastaja Pekka Hiltunen sanoo.

Hiltunen arvioi, että jonkinlainen määräys asiasta saataneen vuoden sisällä. Hän kuitenkin epäilee, että sitä pitää taas pian muokata, kun laitteet muuttuvat.

Trafin ohjeistuksen mukaan kopteri ei saa lentää yli 150 metrin korkeudessa eikä väkijoukon yllä. Se ei myöskään saa kadota ohjainta käyttävän näköpiiristä, jottei tilanteesta aiheudu vaaraa muulle mahdolliselle lentoliikenteelle.

Kauko-ohjattavista koptereista ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta viranomaiselle, oli laite sitten työ- tai harrastuskäytössä.

– Aika monet kuitenkin ottavat yhteyttä ja kysyvät, kuinka menetellä, Hiltunen sanoo.

Precis noudattaa kamerakopterinsa kanssa Trafin ohjeita. Tero Pekkarinen kuvaa kopterin avulla mainosvideoita eri yrityksille. Uusi tekniikka houkuttaa mainonnassa.

– Jokainen yritys, jolle ilmakuva-ajoja on näytetty, on alkanut miettiä, mihin voisi käyttää ilmakuvaa omassa toiminnassaan, Pekkarinen sanoo.

Edullisuuden lisäksi kamerakopterin etuihin kuuluu nimenomaan uusi näkökulma: sillä pääsee maasta korkealle ilmaan yhdellä kamera-ajolla.

Pienen avaruusaluksen näköinen vehje kulkee mopon vauhtia. Se nousee ylös noin kuuden metrin sekuntivauhdilla ja etenee ilmassa kymmenen metriä sekunnissa.

Viranomaiset kiinnostuneita

Kamerakopteri kiinnostaa harrastajien ja ilmakuvauksia työn puolesta tekevien lisäksi viranomaisia.

– Käsittääkseni ainakin poliisi, pelastusviranomaiset ja rajavartiolaitos ovat kokeilleet koptereita, Hiltunen sanoo.

Trafin ohjeiden mukaan työkäytössä olevaa kopteria ei saa lennättää väkijoukon yllä. Mitä jos harrastaja lennättää kopteria vaikkapa festivaaliyleisön yllä, ja se tipahtaa jonkun päähän?

– Vahingonkorvausvastuu on aina selvä. Toiminnan harjoittaja on vastuussa kaikista vahingoista, Trafin ilmailualan johtaja Matti Tupamäki sanoo.

Vakuutus siis kannattaa hankkia. Moni harrastaja kuuluu Suomen Ilmailuliittoon, ja jäsenyyteen sisältyy vastuuvakuutus vahingon varalta.

Määräysten suunnittelussa on otettava huomioon myös kansainvälisyys. EU:n tasolla tehtävien määräysten laatiminen on alkutekijöissään, joten käytännöt ovat Euroopassa kirjavia.

Esimerkiksi Espanjassa kamerakopterit on kielletty kokonaan.

Koptereiden koot vaihtelevat Precis-mainostoimistonkin käyttämästä reilun kilogramman painoisesta laitteesta jopa satojen kilogrammojen painoisiin möhkäleisiin.

Hiltusen mukaan EU on luvannut säätää määräyksiä yli 150 kilogrammaa painavista koptereista, ja kansallisella tasolla tehdään päätökset sitä kevyemmistä laitteista.

Tero Pekkarinen kertoo, että ongelmia kopterin kanssa ei ole toistaiseksi ollut.

– Tämä on kiltti ohjattava. Kun kopteri on ilmassa eikä sitä ohjaa, se pysyy paikallaan. Laite osaa palata sinne, mistä nousi ilmaan. (HäSa)

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic