Kanta-Häme

Lammin Säästöpankki lakkauttaa neljä konttoriaan – Neljässä jatkuu täysi palvelu

Lammin Säästöpankki lakkauttaa neljä konttoriaan. Kaksi konttoria muuttuu ajanvarauskonttoreiksi.
Lammin Säästöpankki yhdistää Hattulan ja Janakkalan konttorit Hämeenlinnan konttoriin. Kuva: Riku Hasari
Lammin Säästöpankki yhdistää Hattulan ja Janakkalan konttorit Hämeenlinnan konttoriin. Kuva: Riku Hasari

Lammin Säästöpankki lakkauttaa neljä konttoriaan ensi vuoden vaihteessa. Lisäksi Riihimäen ja Tuusulan konttorit muuttuvat ajanvarauskonttoreiksi.

Pankille jää neljä täyden palvelun konttoria. Nämä konttorit ovat Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä, Klaukkalassa ja Lammilla.

Hattulan ja Janakkalan konttorit yhdistetään Hämeenlinnan konttoriin. Tuuloksen konttori yhdistetään Lammin konttoriin. Nurmijärven kirkonkylän konttori yhdistetään Klaukkalan konttoriin.

Kun Riihimäen ja Tuusulan konttoreista tulee ajanvarauskonttoreita, niissä ei saa enää kassapalveluja.

 

Lammin Säästöpankki perustelee päätöstään pankkialan murroksella, asiakaskäyttäytymisen muutoksella ja jatkuvasti kehittyvällä teknologialla sekä sen investointivaatimuksilla.

Lakkautettavat konttorit ovat pieniä ja niissä on vähän työntekijöitä. Pankki ei aio irtisanoa työntekijöitä.

– Konttorit ovat lähellä toisiaan ja käytännössä niissä on jo nyt yhteistä henkilöstöä. Työntekijät ovat tehneet töitä useille konttoreille.

– Muutos ei vaaranna työntekijöiden työsuhdetta ja asiakkaat saavat palvelua tutuilta toimihenkilöiltä, sanoo Lammin Säästöpankin toimitusjohtaja Lauri Kalpala.

Tuuloksen ja Nurmijärven konttoreissa on kahdesta kolmeen työntekijää, jotka ovat tehneet ensisijaisesti töitä omassa konttorissaan. Hattulassa ja Janakkalassa tällaisia työntekijöitä on vain yksi.

Toimitusjohtaja Kalpalan mukaan päätös konttoreiden määrän vähentämisestä ei ollut ensisijaisesti taloudellinen.

– Kehittämällä pankkipalveluja voivat sekä pankki että asiakkaat hyötyä siitä. Jos konttoreiden käyttäjämäärät vähenevät, emme tavoita asiakkaita eivätkä asiakkaat saa palvelua.

Kalpala pitää taloudellista syytä välillisenä.

– Jos keskitymme pyörittämään asiakaspalvelua vain konttoreissa, talous rapautuu ennen pitkää.

Lammin Säästöpankki on tarjonnut asiakkailleen ajanvarauksella neuvotteluaikoja maanantaista torstaihin aina kello 19 asti. Kalpala kertoo, että pienissä konttoreissa aikojen antaminen ei ole käytännössä aina ollut mahdollista, koska niissä on vähän henkilöstöä.

– Jatkossa pystymme kaikissa konttoreissa aidosti järjestämään palveluaikoja illaksi ja aamuksi. Harkitsemme myös palveluaikojen laajentamista muun muassa lauantaiksi.

 

Pankki aikoo laittaa henkilöstönsä myös liikkumaan asiakkaiden luo. Asiakkaiden ei välttämättä tarvitsisi tulla pankkiin vaan pankki tulisi asiakkaiden luo. Esimerkiksi yrittäjät voisivat hoitaa raha-asiansa siellä, missä heille parhaiten sopii.

Lammin Säästöpankilla on tällä hetkellä kymmenen konttoria. Kun sille jää leikkauksen jälkeen vain neljä täyden palvelun konttoria, muutos on raju.

Pankki on kasvattanut konttoreidensa määrä samalla, kun moni muu pankki oli jo sulkenut konttoreitaan. Lammin Säästöpankki avasi Hattulassa konttorin vuonna 2009. Janakkalan Turengissa se avasi konttorin vuonna 2011.

 

Liikepankit karsivat jo vuosia sitten rajusti konttoreidensa määrää. Etelä-Hämeen Osuuspankki lakkautti neljä konttoriaan viime vuonna. Useat alueosuuspankit ovat hiljattain vähentäneet konttoreidensa määrää tuntuvasti.

Lammin Säästöpankilla on 61 työntekijää. Lammilta muualle maakuntaan ja Uudellemaalle levittäytynyt pankki on rekisteröity Hämeenlinnaan. Suurin osa sen tukitoiminnoista on kuitenkin Hyvinkäällä. HÄSA

Kommentti: Santaa on kannettava nyt pitkälle

Pankkien ansaintalogiikka on heittänyt häränpyllyä. Menneessä maailmassa pankki sai katetta lainaamalla talletuksia hieman korkeammalla korolla asiakkaille. Pankit kilpailivat talletuksista.

Pankit saavat nyt rahoitusta markkinoilta. Lainsäädäntö ja valvojat pitävät talletusvarojen lainaamista jopa riskinä.

1990-luvulla väitettiin, että eräs tunnettu pankinjohtaja olisi sanonut henkilöasiakkaiden tuovan pankkiin vain santaa. Valitettavasti tämä pitää nyt paikkansa, jos kyse on asiakkaasta, jolla ei ole velkaa eikä sijoituksia. Santaa on yhä vaikeampi kantaa, koska keskimääräinen etäisyys lähimpään konttoriin kasvaa.

On ymmärrettävää, että kaikki pankkien asiakkaat eivät ymmärrä muutosta. Heitä hellittiin kymmeniä vuosia läheisissä konttoreissa jatkuvalla kakkukahvitarjoilulla. Säästäväisyyttä kehuttiin hyveeksi.

Nyt meillä on pääjohtaja Mario Draghi ja pääministeri Antti Rinne (sd.), joiden mielestä on hyve kuluttaa rahaa ja ottaa velkaa. Rahan tallettaminen pankkiin palkitaan nolla- tai jopa miinuskorolla.