fbpx
Kanta-Häme

Laser sai kennot lentoon

– Tänä vuonna liikevaihto enemmän kuin kaksinkertaistuu. Se on hieno asia ja stressi, sanoo Kenno Techin toimitusjohtaja Harri Pekkanen.

Kenno Tech aloitti toimintansa insinööritoimistona vuonna 2003. Tuotanto käynnistyi vuonna 2005, mutta nyt pieni yritys sai kerralla kaksi suurta tilausta.

– Palkkasimme keväällä viisi uutta työntekijää. Otamme vielä muutamia uusia työntekijöitä, Pekkanen kertoo.

Kenno Tech on riihimäkeläinen yritys, joka valmistaa kehittämällään lasertekniikalla kennorakenteita. Yhtiön ydin on kolme kertaa 12 metriä laaja laserlinja, jolla laserhitsataan ainutlaatuisia kennorakenteisia levyjä.

– Kennorakenne on vahvempi kuin tavallinen levy samalla tavalla kuin pahvi, jossa rakenne antaa kestävyyden. Nelinkertaistamalla levyn paksuus saadaan kennossa 37 kertaa lisää jäykkyyttä, mutta paino kasvaa vain 1,06-kertaiseksi, Pekkanen kuvaa tuotetta.

Ei senttiä…vaan metriä

Laserilla saadaan paljon etuja kennoihin. Tärkein asia on valmistuksen nopeus. Pekkasen mukaan perinteisellä tavalla hitsataan senttejä minuutissa, mutta laser hitsaa metrejä minuutissa.

– Laserilla hitsattaessa tuotteen muotoon tulee vain pieniä muutoksia. Jälki on siisti ja tasalaatuinen.

Pienellä ja siistillä jäljellä on useissa tuotteissa muutakin merkitystä kuin ulkonäkö. Laser muuttaa vain pieneltä alueelta erikoisterästen ominaisuuksia.

– Puolustusvoimien suojaelementeissä käytetään karkaistua terästä, joka menettää hitsaussaumoista ominaisuuksiaan. Laserilla näistä saumoista tulee erittäin ohuita.

Kenno Tech syntyi Kennot ja kevyet levyt -teknologiaohjelmasta, jonka Tekes rahoitti vuosina 1998–2002. Kuten usein käy, kehitettyä tekniikkaa ei juuri ole käytetty siellä, mihin se suunniteltiin.

– Kennolevyjä piti käyttää laivoissa, mutta niihin kennoja on mennyt vähän. Syynä ovat luokituslaitosten vaatimukset. Laivojen teräksiltä vaaditaan esimerkiksi ruostumisvara, joka on usein paksumpi kuin kennorakenteen levyt, Pekkanen kertoo.

Tuhannen kilon…hyöty hississä

Kenno Teck sai tuotteelleen teollisen käytön Koneen hisseissä. Koneen suurimmat hissin, jota yhtiö nimittää autohissiksi, lattiana käytetään kennolevyä.

– Kerroslevy vähentää puoleen hissin pohjan oman painon. Siten saadaan hisseille noin tuhat kiloa lisää kantavuutta.

Tuhat kiloa voi tuntua pieneltä hyödyltä. Pekkanen muistuttaa, miten paljon tuhat kiloa jokaisella kulkukerralla lisää hissin tehokkuutta päivän aikana, kun tavaraa kuljetetaan koko ajan.

Vaikka kennolevyjä käytetään vain yhden suuren hissivalmistajan suurimmissa hisseissä, Pekkanen luottaa tuotteensa menestykseen alalla.

– Autohissit eivät ole suuri tuote, mutta tulee päivä, jolloin kaikkien hissien lattiat ovat kennoa.

Kenno Tech on valmistanut kennotuotteita erilaisiin yksittäisiin kohteisiin. Erikoisuus on Helsingin kaupungin siirrettävä infokioski. Metsäteollisuus on hankkinut erilaisia levyjä, jotka on yleensä valmistettu haponkestävästä teräksestä.

Kenno Techiin saapui puolustusvoimien edustaja vuonna 2005. Hän kysyi, voiko yritys kehittää suojarakenteita armeijalla. Kenno Tech ja armeija käynnistivät hankkeen, jossa kehitettiin erilaisia kennoista koostuvia suojarakenteita. Toimitusjohtaja Pekkanen aloitti hankkeen opiskelemalla kaiken mahdollisen aseiden läpäisytekniikasta.

– Puolustusvoimien tämän vuoden tilauksen arvo on 1,4 miljoonaa euroa.

Yhteishanke synnytti erilaisia kevyitä sekä helposti koottavia ja purettavia tuotteita. Kennoilla saadaan paitsi kantavuutta myös yksinkertaista levyä tehokkaampi läpäisynesto.

– Saimme tuotteelle puolustusvoimien hyväksynnän ja samalla niin sanotun Nato-koodin. On ihmetelty, miten kykenimme saamaan näin nopeasti tuotteen hyväksytyksi.

Etumatkaa on…muutamia vuosia

Puolustusvoimilla on oikeus teettää kenellä hyvänsä itselleen kennorakenteisia sirpalesuojia ja luotisuojattuja kontteja. Jos Kenno Tech myy niitä ulkomaille, puolustusvoimat saa rojalteja kaupoista. Kenno Teck sai kuitenkin puolustusvoimien oman tilauksen tarjouskilpailussa.

– Tarjouskilpailussa suojatuotteista kilpailevat tarjoukset olivat selvästi meitä kalliimpia. Meillä on tekninen etumatka ja tiesimme myös, mitä tuotteet saavat maksaa.

Kenno Tech on hakenut puolustusvoimien koottavalle sirpalesuojajärjestelmälle patenttia. Kenno Tech ei ole patentoinut tuotantomenetelmiään.

– Meillä on muutaman vuoden etumatka kilpailijoihin. Niihin, jotka eivät vielä tunne laseria, etumatka on tätäkin pidempi, Pekkanen toteaa.

Kenno Techin laserlinja on ainutlaatuinen, mutta sen ratkaisuja ei ole tarkoituksellakaan patentoitu. Pekkanen pitää valmistusmenetelmän patentointia ongelmallisena. Julkisessa patentissa selvitettäisiin yksityiskohtaisesti, miten tuotteet valmistetaan.

– Meillä ei ole mahdollisuutta valvoa, miten muut valmistavat tuotteensa.

Kenno Tech sai toisen suurtilauksen sveitsiläiseltä Methanol Casalelta, joka valmistaa suuria etanolitehtaita. Riihimäellä tehdään kennorakenteisia lämmönvaihtimia. Kenno Tech ei saa paljastaa tilauksen arvoa. (HäSa)

Menot