Kanta-Häme

Lasikupukaan ei suojaisi väkeä melulta

Vuoteen 2019 mennessä Ahveniston 2 840 metrin pituista moottorirataa ympäröidään meluvalleilla.

– Tähän kohtaan tulee yksi, rataoperaattori Pertti Kurki-Suonio näyttää radan pohjoispäässä niin sanotussa Tarun mutkassa Kahtoilammen kohdalla.

Pohjois-Euroopassa harvinainen Kansainvälisen autoliiton FIA-luokituksen saanut Ahveniston moottorirata on nostanut paljon melua Hämeenlinnassa – puheenaiheena. Sen vastustajat ovat vaatineet legendaarisen radan sulkemista.

Vuosien väännön jälkeen Ahveniston moottoriradalle myönnettiin viime kesänä ympäristölupa vuoteen 2025 saakka. Samalla Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Ahveniston ystävien ja Hämeenlinnan seudun luonnonsuojeluyhdistyksen tekemät valitukset.

Ympäristölupa edellyttää kuitenkin kehittämistoimenpiteitä. Yksi niistä on melumittausjärjestelmän päivitys, johon Hämeenlinnan kaupunki investoi 40 000 euroa.

– Ne on sellaisia pelejä, joita voi käyttää muissakin tapahtumissa.

Elokuusta alkaen melutasoja mitataan neljästä radan ulkopuolella olevasta kohteesta. Radalla melua on mitattu jo vuodesta 2007.

– Kyse on asutuskohteista, jotka ovat häiriintyneet eniten rataäänistä. Kilpailutapahtumien aikoina mittarit ovat päällä keväästä alkaen. Näin saamme vertailuarvoa.

Kaukaisimmalle mittauspisteelle on matkaa noin 700 metriä radasta.

– Lähimmällä asutuksella on mitattu meluksi 51 desibeliä, joka kantautuu radalta. Vieressä kulkee Poltinahontie, josta tulee 60–80 desibelin melua koko ajan, Kurki-Suonio huomauttaa.

Melutaso pysyy kaupungissa koholla, vaikkei Ahvenistolla ajettaisikaan.

– Vaikka radalle tehtäisiin lasikupu, niin liikenteen melua on enemmän, kuin moottoriradan vastustajien vaatimaa alle 55 desibelin suositusrajaa.

Vertailun vuoksi kotitalouksissa esimerkiksi tiskikoneen hurina on 60 desibeliä, suihku 70 desibeliä ja wc-pytyn huuhtelu jopa 75 desibeliä. Ruohonleikkuri puolestaan jyrisee 90 desibelin voimakkuudella.

– Yli kolme miljoonaa suomalaista asuu sellaisella alueella, jossa 55 desibelin raja ei alitu koskaan. Linnutkin laulavat tuota rajaa korkeammalta.

Raportti lähtee ympäristöviranomaiselle joka mittauskauden lopussa.

Ympäristöministeriö on määrännyt, että vertailuarvojen saamiseksi melumittauksia on tehtävä kisatapahtumissa ja useissa harjoituksissa sekä niiden jälkeen tulevana hiljaisena päivänä.

Moottoriradalle tulee muitakin uudistuksia, mutta vasta vuoden 2019 jälkeen, kun meluvallit ovat valmiita.

Pohjavettä tarkkaillaan neljällä pisteellä 30-hehtaarisella rata-alueella. Varikon itäpäätyyn tulee vielä yksi.

– Valvonta on tarkkaa. Kisatapahtumissa säännöt määräävät, että tankattavan ajoneuvon alla on oltava nestettä läpäisemätön pressu. Lisäksi meillä on öljynimeytysmattoja 10 vuodeksi.

Noin 90 prosenttia radankäyttäjistä on siviilikuljettajia. He tankkaavat ennemmin huoltoasemilla, vaikka varikolla siihen on mahdollisuus.

– Todellinen riski ovat 1960–1980-luvuilla rakennetut öljylämmitteiset omakotitalot. Maan alle upotettuja öljysäiliöitä on pohjavesialueella noin 200, Kurki-Suonio muistuttaa.

Vuonna 1967 radan yhteyteen valmistunut puinen varikkokatos vaihtuu tulevaisuudessa kolmekerroksiseen rakennukseen, johon tulee autotallit, toimitiloja toimitsijoille ja vieraille. Päälle rakentuu katsomo arviolta 500–1000 katsojalle.

– Siihen on mahdollista saada yksityinen rahoittaja. Radan kehittämiseen voi hakea myös EU-tukea. Kyseessä on kuitenkin kesät ja talvet käytössä oleva urheilualue.

Eniten väkeä vetää kuitenkin Ahveniston luonnonkatsomo.

Parhaimmillaan taivasalla istui kymmeniätuhansia katsojia vuonna 1985 järjestetyssä Tähtien kisa -tapahtumassa. Poliisi joutui puuttumaan lipunmyyntiin noin 40 000 katsojan kohdalla.

– Mukana olivat aikansa formulatähdet Keke Rosberg ja Nelson Piquet ja suosionsa huipulla ollut yhtye Dingo. Katkeamattomat autojonot olivat liki Helsinkiin saakka, Kurki-Suonio muistelee Tarun mutkassa.

Kuuluisa mutka on saanut nimensä, kun Suomen ensimmäisen F1-kuljettajan Leo Kinnusen tyttöystävä, Taru Ketonen, kurvaili siellä Porschensa katolleen 1960-luvun lopulla selviten säikähdyksellä. HÄSA